‘De Vierdaagse is een geweldig uithangbord voor Nijmegen én voor mij’

Het Klein Mariënburgplein is onder de naam Faberplein een begrip in Nijmegen én daarbuiten. Sinds 2009 is het een officieel Vierdaagseplein. Nijmegenaar Bas Neienhuijsen, eigenaar van naamgever café Faber en andere horecazaken rondom het plein, vertelt meer over het succes van het Vierdaagseplein. En laat zien hoe je als ondernemer kunt profiteren van de Vierdaagsefeesten.

Bas Neienhuijsen is al sinds 1988 actief in de horeca. Hij begon als medewerker bij Café De Stoof, waar nu feestcafé Sjors & Sjimmie is gevestigd. Destijds een Vierdaagsebolwerk van formaat met een succesvol feest op het Koningsplein. Bas is sinds 1995 samen met zijn vrouw Claudie eigenaar van diverse horecagelegenheden in Nijmegen. Met als epicentrum een (groeiend) aantal zaken aan het Faberplein. Geïnspireerd op zijn ervaringen bij het Koningsplein is zijn drive tijdens de Vierdaagse: van een gewoon plein een succesvol feestplein maken.

 

Succesfactoren: management en familiegevoel

20 jaar eigenaar van het Bascafé geweest en inmiddels van De Tempelier, Faber, Toon en ontbijt/lunch-café Fresca. Bas is wat je noemt een succesvol ondernemer. Hoe verklaart hij dit succes? Bas: “Ik denk dat dit meerdere redenen heeft. Allereerst: goed management. Ik neem al mijn beslissingen samen met mijn vrouw en twee ‘rechterhanden’ Tim en Laurence. Daarnaast investeer ik in mijn personeel. Als je bij één van mijn zaken komt werken, word je onderdeel van de familie. Ik geef hen alle ruimte om zich te ontwikkelen. Wil iemand zich bijvoorbeeld specialiseren in latte art? Dat moedig ik aan.”

Vierdaagseplein als buitenkansje

Daarnaast speelt er nog een heel belangrijke factor mee: een neus voor buitenkansjes. Bas beschrijft hoe hij zo het Klein Mariënburgplein voor zich won. “Vóór mij gebruikte een salsadansschool dit plein als decor voor een klein Vierdaagsefeest. In 2008 trokken ze de stekker eruit en kreeg ik de vraag of ik interesse had in het plein. Hier zei ik natuurlijk geen ‘nee’ tegen: een groots feest op dit plein is een geweldig uithangbord voor de stad én voor mij.”

In 2009 werd het plein een officieel Vierdaagseplein met de naam van café Faber. Bas: “Die naam was het idee van mijn toenmalige compagnon Tijl en het evenementenbureau dat we nu al een aantal jaar in de arm hebben. Ik vond het een beetje protserig, maar het werkt: iedereen kent het Faberplein.”

 

Strategie: de buurman is maar één keer te koop

Toen in 2014 het bankgebouw twee deuren naast café Faber leeg kwam te staan, greep Bas die kans aan. Onder het motto ‘de buurman staat maar één keer te koop’ toverde hij dit gebouw om tot bruisend café-podium-restaurant Toon. Later volgde nog lunchzaak Fresca, tegenover café Faber. En er is meer: de komende tijd staan er nog twee nieuwe zaken op de planning, allebei aan het Faberplein.

Een strategische keuze volgens Bas: “Tijdens de Vierdaagse is dit plein bomvol enthousiaste feestvierders. Veel van hen komen later nog eens terug op de plek waar zij zo’n fijne avond hadden. Dan is het gunstig om meerdere zaken op dit plein te hebben.”

 

Faberplein als professioneel openluchtcafé

Sinds de start in 2009 is het Vierdaagsefeest op het Faberplein steeds professioneler geworden. Bas beschrijft: “Samen met het evenementenbureau steken we veel tijd in de voorbereiding en het opstellen van een draaiboek. Verder hebben we goede podia, kwaliteitsgeluid en mooie bars. En véél. Want mensen moeten vlot bier kunnen krijgen. Daarom hebben we altijd een grote voorraad pils en zijn onze getalenteerde barmannen en -vrouwen snel én goed in tappen. We zijn tenslotte een openluchtcafé, geen festivalterrein.”

Muziek, wandelaars en promotie

Het plein staat iedere Vierdaagse stampvol feestvierders. Bas weet precies hoe dat komt. “Mensen komen hierheen omdat we de organisatie goed voor elkaar hebben en vanwege de leuke programmering. Een meezing-maandag is bijvoorbeeld een groot succes. Nijmeegse polonaisekoning Ronnie Ruysdael vermaakt jong en oud met zijn Nederlandstalige muziek. Verder draaien we vooral dance-achtige muziek op ons A-podium, afgewisseld met nummers van publieksopwarmers Familie De Bruyn op het B-podium.”

Een andere succesfactor: de Vierdaagsewandelaars lopen dinsdag en op Roze Woensdag langs het plein, wat voor veel reuring zorgt. Daarnaast doet Bas veel aan promotie op social media. Hij geeft een voorbeeld: “We posten dagelijks, ook tijdens de Vierdaagseweek. Bijvoorbeeld leuke verslagen of go-provideo’s: genoeg leuke momenten om te delen.”

 

Kansen van de Vierdaagse

Voor Bas is de binnenstad het epicentrum van de Vierdaagsefeesten. Hij legt uit: “De feesten worden gedragen door binnenstadondernemers. Ik draag met het Faberplein graag mijn steentje bij om de focus van de feesten in de binnenstad te houden.”

De Vierdaagse heeft voor hem veel voordelen. “Een belangrijk deel van onze omzet haal ik uit de Vierdaagsefeesten. Ik richt me daarom echt op deze feesten, zelfs bij de aankoop van mijn cafés. We zijn helemaal op stoom, het Faberplein is een succes. Dat komt vooral doordat we iets doen waar we goed in zijn. Mijn tip voor andere ondernemers is dan ook: bouw je Vierdaagseactiviteiten rustig op en ga iets doen wat bij je onderneming past.”

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren