Kom er achter hoe de lezer sport beleeft bij DPG Media. Wist je bijvoorbeeld dat 63% sportnieuws volgt in de media en 30% zich zelfs verslaafd voelt aan sportnieuws.
Onderzoek onder sportliefhebbers
1. Huizenprijzen blijven stijgen
Zolang het woningtekort nog niet is opgelost, hebben verkopers de macht en blijven prijzen stijgen. Landelijk naar verwachting met 6 tot 8% in 2018. Na de enorme huizenprijzenstijgingen van de afgelopen jaren, wordt onder andere in Amsterdam inmiddels gesproken over een zwaar oververhitte markt. Ook in regio’s buiten de Randstad zitten prijzen in de lift.
2. Duurzaamheid wordt een voorwaarde
Van tweedehands tot substitutie en van refurbished tot retro: duurzaamheid is niet meer weg te denken uit Nederlandse huiskamers. Op marktplaats.nl en in kringloopwinkels wisselen woonartikelen en interieurs van eigenaar. Ook steeds meer woonwinkels combineren nieuwe items met een vintage-aanbod. Consumenten kijken kritischer naar materialen, productiemethoden, arbeidsomstandigheden en energiezuinigheid. Dat geldt zowel voor de bouw van huizen als de inrichting ervan.
3. Online only-winkels openen fysieke showrooms
Online interieurwinkels als made.com bieden consumenten op strategische plekken ook de kans om hun producten in het echt te zien, voelen en ervaren. Pop-upwinkels, flagshipstores en showrooms bieden daarvoor een uitstekend podium. Daarnaast zie je steeds vaker dat meubelmerken (een deel van) het interieur van hippe horecagelegenheden verzorgen.
4. Branchevervaging zet door
Grote online retailers als bol.com en Wehkamp hebben tegenwoordig een groot aanbod aan interieurartikelen. Daarnaast stortten kleding-giganten als H&M en Zara zich de afgelopen jaren op de woonmarkt. Tel daarbij de vele tuincentra en discounters op om de branchevervaging compleet te maken.

5. Kansen en uitdagingen liggen online
In 2016 waren er in Nederland 9.750 winkels voor woninginrichting, maar het aantal woonzaken neemt al tijden gestaag af. Online aanbieders zijn ook in de woning- en interieurmarkt de grote groeiers. Toch wordt 90% van de aankopen in 2016 nog offline gedaan. De verwachting is dat het online-aandeel in 2020 is gestegen naar 25%. Online groeipotentie genoeg dus, maar er zijn nieuwe spelers nodig om de markt open te breken.
6. Directe verkoop door merken
De populariteit van customizing en directe bezorging vanuit de fabriek kan een bedreiging vormen voor de traditionele retail. Steeds meer merken bieden consumenten via hun eigen on- en offline verkoopkanalen de kans om direct bij de bron te bestellen. De detailhandel wordt hierdoor (deels) buitenspel gezet.
7. Kleiner wonen biedt grote kansen
De wereld vergrijst en ons land is geen uitzondering. Dat leidt tot steeds meer eenpersoonshuishoudens en bijbehorende woonbehoeftes. Deze groep consumenten heeft behoefte aan ergonomie, gebruiksgemak en oplossingen voor leven in een kleine ruimte. Daardoor biedt kleiner wonen dus grote kansen voor woonretailers. Als je je producten en advies tenminste afstemt op de veranderende vraag.