Zo bereikt gemeente Rotterdam de burgers

Strategische communicatie is een belangrijke factor voor overheden die hun burgers willen betrekken bij nieuwe plannen. Steeds meer overheden zetten daarvoor een mix van verschillende media in. Zo informeren en activeren zij een brede doelgroep of juist een selecte groep burgers. bekijk en lees meer over de campagne van de gemeente Rotterdam rondom de sluiting van de Maastunnel.

Strategische communicatie bij de sluiting van de Maastunnel

Strategische communicatie is een belangrijk middel om burgers bij de plannen van jouw overheidsinstelling te betrekken. Steeds meer overheden zetten hiervoor een mix van verschillende media in. Bekijk hoe de gemeente Rotterdam ondernemers informeerde over de sluiting van de Maastunnel.

Een kijkje in de branche

De Maastunnel is dé verbinding tussen Rotterdam Noord en Zuid. Een belangrijke verkeersader die onmisbaar is voor een goede doorstroom. De Maastunnel moest in 2017 sluiten, omdat renovatie hoognodig was.

Om ondernemers en andere burgers voor te bereiden op de sluiting, zette gemeente Rotterdam een speciale campagne op. Hiervoor werkten zij samen met mediabureau Stroom. Dit bureau voorziet de gemeente al enkele jaren van strategisch media-advies en voert mediacampagnes uit. Daarvoor maakt het mediabureau graag gebruik van het mediaportfolio van DPG Media.

Mariken van Gils, media-adviseur bij Stroom, vertelt hoe de gemeente Rotterdam verschillende doelgroepen informeert én activeert. Met een mix van verschillende online en offline media.

 

Positieve houding creëren

De belangrijkste uitdagingen in de communicatie: Hoe zorg je ervoor dat burgers op tijd op de hoogte zijn van de sluiting en de gevolgen ervan? En hoe creëer je een positieve houding ten opzichte van de renovatie?

Mariken beschrijft: “Burgers verwachten dat de gemeente hen op de hoogte houdt van belangrijke ontwikkelingen in hun omgeving. Een goede informatievoorziening maakt dat burgers zich betrokken voelen. En geeft hen meer vertrouwen in de plannen van de gemeente. Daarom hebben we op verschillende manieren de sluiting aangekondigd. Op radio, driehoeksborden, megamasten, billboards, posters én in verschillende kanalen van DPG Media.”

 

Ondernemers en andere burgers

De campagne richtte zich op twee doelgroepen: de inwoners van Rotterdam in het algemeen én ondernemers. Mariken vertelt: “Voor ondernemers was het van belang dat zij hun personeel en klanten tijdig informeerden over de sluiting. Zodat zij minder hinder zouden ondervinden.” Voor beide doelgroepen koos Stroom andere media.

 

Online campagne voor ondernemers

Om de Rotterdamse ondernemers te bereiken, koos de gemeente Rotterdam op advies van Stroom voor een advertorial op het online platform De Ondernemer. Mariken licht die keuze toe: “Dit platform wordt veel bezocht door ondernemers. Zij zien dit als een betrouwbaar en relevant medium. We kunnen hierop dus een goed beeld schetsen van de sluiting, de gevolgen en de anticipatiemogelijkheden voor de ondernemer. Een advertorial gaf ons de ruimte om ons verhaal met een redactionele uitstraling te delen.” De eerste advertorial kwam begin mei 2017 online, de tweede vlak voor de sluiting in juni. Bekijk de uitingen in de video.

 

Hoge klikratio met aanjaagbanners

Hoe zorg je dat ondernemers het artikel niet alleen zien, maar ook aanklikken? Mariken: “Hiervoor hebben we aanjaagbanners ingezet die lezers aansporen om een artikel te lezen. DPG Media verspreidde deze aanjaagbanners in verschillende formaten op diverse media in hun portfolio. Bijvoorbeeld op AD.nl, speciaal getarget op de regio Rotterdam. Hiermee bereikten we een mooi resultaat. Uit metingen van DPG Media bleek dat het aantal kliks op deze aanjaagbanners bovengemiddeld hoog was.”

 

Online platform én printadvertenties voor andere burgers

Ook andere burgers uit Rotterdam ondervinden hinder van de sluiting van de Maastunnel. Daarom besloot de gemeente als onderdeel van de campagne een speciale website in te richten. Hierop werden informatieve berichten en achtergrondverhalen gedeeld rondom de renovatie van de Maastunnel.

Mariken vertelt hoe de gemeente dit platform onder de aandacht bracht. “Om de aandacht te vestigen op dit platform, verspreidde DPG Media verschillende banners binnen hun online-mediaportfolio. Hierin stond een korte, aansprekende tekst. Als lezers op deze banner klikten, kwamen zij direct terecht op de website.”

Niet alle burgers zijn actief op online media. Daarom koos Stroom ervoor om ook in kranten te adverteren. Mariken: “We plaatsten als aanvulling op de website een aantal advertenties in verschillende huis-aan-huisbladen en in het AD.”

 

Speciale Maastunnelbijlage

De Maastunnel is een icoon voor Rotterdammers. Zij maken intensief gebruik van deze tunnel. Daarom raakt de tijdelijke sluiting hen. Een positieve houding creëren ten opzichte van de sluiting betekent dus naast informatie delen ook: inspelen op het sentiment en op een passende manier reageren. Zodat burgers weten dat de gemeente hun gevoelens en twijfels serieus neemt.

Ter ere van de 75e verjaardag van de Maastunnel verspreidde DPG Media samen met de gemeente Rotterdam begin februari een speciale Maastunnelbijlage bij het AD in de regio Rotterdam. In deze bijlage staan verschillende achtergrondverhalen over de tunnel. Verhalen over de geschiedenis, de verbinding die de tunnel letterlijk en figuurlijk bracht tussen Noord en Zuid. Maar ook over de aanstaande werkzaamheden en de voordelen van de renovatie.

 

Uitstekend campagneresultaat

De gemeente Rotterdam was erg tevreden over het resultaat van de campagne. Mariken: “We wilden zo veel mogelijk ondernemers en andere burgers informeren over de sluiting, zodat zij zich goed konden voorbereiden. In opdracht van de gemeente verrichtte een onafhankelijk onderzoeksbureau een steekproef onder Rotterdammers. Hieruit bleek dat al na de eerste campagneweken 85% van de doelgroep op de hoogte was van de sluiting.”

 

Persoonlijke communicatie

Stroom bracht samen met DPG Media de boodschap van de sluiting op een positieve, persoonlijke manier bij de ondernemers en andere burgers. Mariken beschrijft: “Het brede portfolio van DPG Media past goed bij de gevarieerde doelgroep van de gemeente Rotterdam. Met een mediamix van online uitingen en printadvertenties brachten we de boodschap effectief bij de burgers. ”De speciale Maastunnelbijlage was daarop een mooie aanvulling.”

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren