“Overheden, durf te vernieuwen en benut online kansen”

Journalist Sjoerd Hartholt werkte vier jaar lang voor Binnenlands Bestuur. In die tijd heeft hij overheden kritisch gevolgd, met name op het gebied van digitalisering. Ontdek welke adviezen Hartholt heeft voor effectieve overheidscommunicatie met burgers in een digitale wereld.

Sjoerd Hartholt ziet dat de recente ontwikkelingen in het overheidslandschap nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Communicatie speelt daarin een belangrijke rol.

“Door samenwerkingen, fusies en meer verantwoordelijkheden gaan overheden op grotere schaal werken. Voor de burger kan het daardoor voelen alsof een gemeente of provincie verder van hem afstaat. Een andere uitdaging is digitalisering. Burgers communiceren steeds meer digitaal, maar overheden kunnen nog niet op dit tempo mee veranderen. Terwijl de huidige tijd vraagt om nieuwe vormen van communicatie, zodat de kloof tussen burger en overheid kleiner wordt.”

 

Weet waar je burgers zitten

De kloof dichten: dat lijkt voor veel overheidsorganisaties een grote uitdaging.  Volgens Hartholt liggen er genoeg kansen.

“Overheidsorganisaties moeten steeds beter onderzoeken hoe burgers hun informatie verkrijgen. Hun doelgroepen zijn vaak heel breed, dus het is moeilijk in te schatten welk kanaal je voor welk doel inzet. Je hele organisatie inrichten op online communicatie kan ook niet, want nog steeds gebruiken 1 miljoen Nederlanders geen internet. Een grondig doelgroeponderzoek is dus echt noodzakelijk, zodat je strategisch kunt inzetten op een mix van online en offline kanalen.”

 

Benut online kansen

En als je je doelgroep helder in beeld hebt, is het zaak om effectieve tools in te zetten. Hiervoor kunnen overheden meer online kansen benutten, stelt Hartholt.

“Je leest en hoort vaak dat burgers zich onvoldoende gehoord voelen door overheidsorganisaties. Aan de andere kant zie ik dat overheden zich hier wél voor inzetten, bijvoorbeeld door het organiseren van participatiebijeenkomsten. Helaas trekken dat soort bijeenkomsten vaak hetzelfde clubje mensen. Een online platform kan dan uitkomst bieden. Je bereikt in een korte tijd meer mensen en verzamelt sneller informatie. Ga je zo’n platform opzetten? Zorg er dan wel voor dat een professional het platform modereert. Zo kun je participatie echt waarmaken.”

 

 

Ga voor timing

Een andere succesfactor in effectieve communicatie is timing. Hartholt geeft een voorbeeld.

“Als het gaat om timing, laten overheden nog te veel liggen. Zo verscheen laatst op Twitter een gerucht over een bommelding in een Nederlandse gemeente. Het gerucht verspreidde zich razendsnel onder inwoners, maar reactie van de gemeente bleef uit. Op dit soort momenten moet je als organisatie snel acteren: feiten en geruchten onderscheiden, ontkrachten en burgers informeren. Zo bewaak je de rust en creëer je vertrouwen. Het is dus belangrijk om alle berichtgeving voortdurend in de gaten te houden.”

 

Durf te vernieuwen

De kracht van een communicatieboodschap zit ‘m ook in de juiste toon. Welke tips heeft Hartholt voor een passende tone of voice?

“Als journalist bij Binnenlands Bestuur las ik veel ambtelijke stukken. Het viel me op dat veel teksten te gedetailleerd en voorzichtig zijn geschreven. Het was mijn taak om dit te vertalen naar een toegankelijke tekst voor burgers. Dat wrong weleens, want ik liet veel details en archaïsche taal weg. Terwijl dit volgens mij wel dé manier is om dichter bij je doelgroep te komen. Ik druk overheden, bestuurders en wethouders op het hart: denk en schrijf vanuit de lezer. Speel niet altijd op safe, maar durf te vernieuwen in taalgebruik.”

 

Laat zien wat je doet

Hartholt besluit met een waardevol advies voor de toekomst.

“Houd burgers de komende tijd meer op de hoogte van wat er speelt, binnen en buiten de organisatie. Kijk bijvoorbeeld naar de aankomende Omgevingswet of veranderingen op bestuurlijk niveau. Hoe gaat jouw organisatie het leven van de burger veranderen? En waar kunnen burgers terecht met hun ideeën? Door jezelf als organisatie zichtbaar te maken, krijg je meer vertrouwen en begrip van je doelgroep.”

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren