Hoe overtuig jij ouders en hun kinderen om voor jóuw middelbare school te kiezen? Het aantal leerlingen neemt af. Terwijl hun verwachtingen – en die van ouders – van een school stijgen. Zij kiezen voor een school met een onderscheidende aanpak. Hoe overtuig jij hen van jouw unieke aanbod? Ontdek hoe je met doordachte en strategisch verspreide campagnes jouw school in de schijnwerpers zet.

In januari houden veel scholen open dagen. Je bent wellicht al druk bezig met de voorbereidingen daarvoor. Ouders en kinderen zitten ook niet stil. Ze doen onderzoek naar welke school het beste bij de aankomende brugklasser past. En plannen de open dagen die ze willen bezoeken.

Of een school goed onderwijs biedt, bepaalt niet meer volledig de keuze. Welke levensovertuiging aan de basis ligt, geeft niet langer de doorslag. Of de school dicht bij huis is, is een detail. Het gaat erom wat jouw onderwijs onderscheidend maakt. Wat jouw school anders aanpakt dan andere scholen.

De onderscheidende aanpak van jouw school overtuigt je doelgroep om voor jou te kiezen. Dit maakt meer indruk op hen dan foto’s van lachende scholieren of inwisselbare slogans. Breng jouw unieke eigenschappen dus onder de aandacht van je doelgroep. Ontdek hoe jij jouw middelbare school in beeld brengt.

Trends in schoolkeuze
Online en offline zoeken ouders naar bijzondere kenmerken van scholen. Is er bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, aandacht voor autisme, een speciale indeling van de klassen. Deze écht unieke punten gaan boven een tablet, toffe reis of pestprotocol.

Op basis van deze online en offline zoektocht kiezen ouders welke open dagen zij met hun kind bezoeken. Na de open dagen besluit de aankomende brugklasser op welke school hij zichzelf de komende jaren het liefst ziet.

Inspelen op de trends
Of jouw school voldoende nieuwe aanmeldingen krijgt, heeft dus te maken met twee trends. Wat zijn jouw unieke waarden en hoe deel je die met je doelgroep. Daarnaast: weet je doelgroep dat je een open dag organiseert en spreekt de inrichting van die dag hen aan.

Een goede communicatiestrategie is dus essentieel. Hoe kun je met jouw strategie inspelen op deze trends? 3 tips waarmee je aan de slag kunt.

1. Bewijs je unieke aanpak met storytelling
Storytelling is een goede aanvulling op vrijwel iedere communicatiestrategie. Oók voor middelbare scholen. Leerlingen, ouders of verzorgers en docenten hebben ieder hun eigen verhaal. Die verhalen laten zien wat jouw aanpak bijzonder maakt. Deel deze verhalen met storytelling en overtuig ouders en kinderen van jouw unieke aanbod.

Weet je wat er leeft bij ouders en kinderen? Welke twijfels zij hebben bij scholing en wat voor hen belangrijk is? Ben je hiervan op de hoogte, dan kun je hen raken met verhalen die op hen van toepassing zijn. Échte verhalen en concrete voorbeelden zetten jouw school in de schijnwerpers.

Bewijs dus wat jou uitzonderlijk maakt. Heb je een bijzonder lesprogramma? Licht dat toe met het enthousiaste verhaal van een leerling. Is het zorgteam gespecialiseerd in ondersteuning bij concentratieproblemen? Bewijs dit door een van de zorgexperts aan het woord te laten. Is jouw school een ‘topschool’? Toon dit aan met cijfers en een inspirerend verhaal van een docent.

Steek niet alleen de loftrompet. Ook problemen die je hebt opgelost kunnen ouders en kinderen overtuigen van je expertise. Het belangrijkste is dat je echte emotie deelt. Daarmee raak je jouw doelgroep.

2. Deel je verhaal op de juiste locatie …
Ouders zijn steeds kritischer op het schoolaanbod en hun kinderen zijn steeds mobieler. Deze combinatie maakt dat aankomende brugklassers niet automatisch kiezen voor de school die het dichtst in de buurt is. Breng jouw unieke aanbod daarom in een brede regio onder de aandacht.

3. … en op de juiste media
Op welke media bereik je jouw doelgroep? Waar deel je de aanpak van jouw school en de aankondiging van de open dag? Steeds vaker vinden kinderen en ouders hun informatie online. De online zichtbaarheid van jouw school is daarom essentieel. Social media, je website of een online krant zijn voorbeelden van online kanalen waarop je jezelf kunt profileren.

Vaak is een combinatie van online en offline campagnes de beste keuze. Met deze crossmediale aanpak bereik je jouw doelgroep optimaal. Je kunt deze strategie inzetten om jouw unieke aanbod te delen. En om de open dag onder de aandacht te brengen in verschillende media.

Een beproefd medium om jouw open dag onder de aandacht te brengen, is de Schoolkeuzebijlage. Deze bijlage verschijnt op 9 januari in alle edities van het Algemeen Dagblad en de regionale dagbladen. Zoals De Gelderlander en de Stentor. Hierin kun je de open dag aankondigen én de sterke punten van jouw school laten zien.

Open dag als visitekaartje
Wat jouw school bijzonder maakt én hoe je dit vertelt bepaalt of ouders met hun kinderen jouw open dag bezoeken. De open dag is dus niet hét middel om nieuwe leerlingen te werven. De open dag is het visitekaartje van de school. Het geeft bezoekende groep-8’ers een indruk van de sfeer en leeromgeving. Is die indruk positief, dan brengen ze dit over op hun ouders. En is er meer kans dat ze voor jouw school kiezen.

Zorg er dus voor dat je open dag een goede indruk achterlaat. Vertel een duidelijk verhaal over het lesaanbod en eventuele nevenactiviteiten. En creëer daarvoor een aansprekende sfeer. Bijvoorbeeld een bijzondere inrichting van je school, gave gadgets of goedgekozen gastheren en gastvrouwen. Kies een invulling die bij het aanpak van jouw school past. En overtuig ouders en hun kinderen dat jouw school de beste match is.

Laat je adviseren
Meer weten over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze media-adviseurs voor een gericht advies. Zij laten je graag zien welke mogelijkheden wij bieden om jouw open dagen in de schijnwerpers te zetten.

 

Direct contact