Is getalenteerde docenten vinden ook de uitdaging van jouw middelbare school? Of stromen er te veel docenten door naar andere scholen? Tijd om je employer brand te versterken. Hiermee enthousiasmeer je jouw docenten en overtuig je sollicitanten om voor jouw school te kiezen. Ontdek hoe je getalenteerde docenten vindt én behoudt.

In de vorige blog liet ik zien hoe je met doordachte en strategisch verspreide campagnes jouw school in de schijnwerpers zet bij ouders en kinderen. Daarbij besprak ik op welke manieren je kunt inspelen op hun schoolkeuzeproces, bijvoorbeeld door je school in de schijnwerpers te zetten in de Schoolkeuzebijlage. Heb je deze blog gemist? Lees hem op onze informatiepagina.

In dít blog geef ik tips over hoe je jouw school in beeld brengt bij potentiële sollicitanten. De essentie: versterk je employer brand. Iedere organisatie heeft een employer brand. Of je hier nu bewust mee bezig bent of niet: jouw middelbare school heeft ook een werkgeversmerk. Anders gezegd: een imago. Bij een positief imago reageren sollicitanten eerder op jouw vacature. En zullen zij langer op jouw school blijven.

Doordachte wervingsstrategie
Docenten werven doe je door vacatures te plaatsen én door jouw werkgeversmerk bij hen onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld met positieve verhalen van andere docenten.

Voor je die verhalen en je vacatures deelt, is het belangrijk om je af te vragen: waar zijn nieuwe docenten naar op zoek? Ik laat je zien wat sollicitanten belangrijk vinden in hun zoektocht naar een nieuwe baan. En hoe je hierop kunt inspelen met jouw wervingsstrategie.

1. Een uitdagende en leerzame werkplek
Sollicitanten zoeken veelal een baan voor de lange termijn. Waarin zij genoeg uitdaging en ontwikkelmogelijkheden zien. Het is dus belangrijk om in je vacatures te laten zien wat jouw school een uitdagende en leerzame werkplek maakt. Maak het concreet met voorbeelden.

Bijvoorbeeld:
Heeft jouw school een bijzondere onderwijsaanpak? Laat zien wat die aanpak inhoudt en wat dit leerzaam maakt voor een (beginnend) docent. In een interview met een collega, in een video, of in je vacaturetekst.

2. Duidelijkheid over werkdruk
Een veelgehoord obstakel om als docent aan de slag te gaan, is de hoge werkdruk. Grote klassen, veel overuren maken: daar zit niemand op te wachten. Hoe zorgt jouw middelbare school dat de werkdruk niet te hoog is?

Bijvoorbeeld:
Heeft jouw school een slimme roostering, een handig systeem voor leerlingbegeleiding of een goede verdeling van toetsontwerp? Noem voorbeelden van hoe jij te hoge werkdruk voorkomt. Laat vooral ook zien hoe werkzame docenten dit ervaren. Dit overtuigt potentiële sollicitanten.

3. Begeleiding
Jonge docenten of zij-instromers uit het bedrijfsleven hebben vaak weinig ervaring met lesgeven. Zij zoeken een werkgever die hen begeleiding biedt. Laat docenten met deze achtergrond aan het woord. Zodat sollicitanten van een ervaringsdeskundige horen hoe jouw school begeleiding geeft.

Bijvoorbeeld:
Heeft jouw school een speciaal coachingprogramma voor beginnende docenten? Of zijn er andere manieren om moeilijkheden bij het lesgeven aan te kaarten? Deel jouw initiatieven en laat zien dat je investeert in begeleiding.

Investeer in docenten
Docenten die enthousiast zijn over hun baan, stappen niet snel over naar een andere werkgever. Én ze verspreiden positieve verhalen over jouw school. Zo versterken ze je employer brand. Daarom is het belangrijk om te investeren in je werkzame docenten. Ik geef je 3 voorbeelden van hoe je dit kunt doen.

1. Geef docenten een goede start
Een goede start is belangrijk voor het moreel van een nieuwe collega. Zorg er daarom voor dat een beginnend docent meteen de informatie krijgt die hij of zij nodig heeft.

Bijvoorbeeld:
Organiseer een kick-offdag waarop docenten inloggegevens voor verschillende administratieve portalen ontvangen, uitleg krijgen over hun rooster, de lokaalindeling en eventuele verschillende locaties. Ook belangrijk: laat nieuwe docenten zichzelf voorstellen op het intranet. Zo heet je hen welkom én laat je hen zien dat jouw school betrokken is.

2. Organiseer personeelsactiviteiten
Een goede band met collega’s versterkt het gevoel dat je er als docent niet alleen voor staat. Dat vakgenoten voor dezelfde uitdagingen staan. Daarnaast zorgt dit ervoor dat docenten elkaar enthousiasmeren en ideeën voor beter onderwijs met elkaar delen. Hoe kun je deze band beter versterken dan tijdens een gezamenlijke activiteit?

Bijvoorbeeld:
Eens per jaar een personeelsdag organiseren is een goed begin. Je kunt ook groter denken. Plan bijvoorbeeld ieder kwartaal een dag waarop nieuwe docenten elkaar ontmoeten. Denk aan een dag met workshops en een verzorgde lunch in een gezellige setting.

3. Bied carrièreperspectief
Geef docenten de mogelijkheid om zichzelf verder te ontwikkelen. Zo hoeven zij hun ontwikkeling niet bij een volgende werkgever te zoeken. En behoud je jouw waardevolle docenten.

Bijvoorbeeld:
Denk aan: een universitaire graad halen, doorgroeien naar een functie als teamleider of een opleiding tot mediacoach volgen. Luister daarbij vooral naar de wensen van je docenten.

Breng jouw employer brand onder de aandacht
Jouw employer brand delen in een sterke regionale of landelijke wervingscampagne: dat geeft resultaat. Deel aansprekende vacatures én verhalen van werkzame docenten om jouw positieve imago uit te dragen. Zodat je sollicitanten enthousiast maakt. In welke media kun je deze content het beste delen?

Sollicitanten gaan steeds vaker online op zoek naar vacatures. Er zijn verschillende grote platforms waarop je jouw docentvacatures kunt delen. Denk aan vacaturebanken als Nationale Vacaturebank en Intermediair. Sollicitanten maken hierop een profiel aan, waardoor je vacatures gericht met jouw doelgroep kunt delen.

Andere belangrijke media waar sollicitanten naar vacatures zoeken zijn kranten en huis-aan-huisbladen. AD, de Volkskrant en Het Parool hebben iedere woensdag en zaterdag enkele pagina’s met personeelsadvertenties.

Er zijn dus diverse media waarop je je vacatures kunt delen. Breng daarnaast jouw verhalen op verschillen plaatsen onder de aandacht. In (online) kranten of magazines, op social media of websites. Jouw doelgroep is breed bereikbaar.

De opties zijn talrijk. De vraag is nu: kies je voor een online of offline campagne? Mijn advies: ga voor een combinatie! Met een crossmediale campagne spreek je een brede doelgroep aan. En kun je vacatures én verdiepende verhalen over jouw werkgeverschap regionaal en nationaal onder de aandacht brengen.

Meer weten?
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact op met een van mijn collega’s voor een gericht advies. Zij laten je zien hoe jij je doelgroep bereikt met een strategische campagne.

Houd ook onze website in de gaten. Volgend jaar kun je meer lezen over hoe jouw middelbare school zich kan positioneren. En zie je hoe andere scholen verschillende media inzetten voor een effectieve wervingsstrategie.

Door: Kees Reinders (directeur Local Sales, DPG Media)