Succesvolle eerste 'week van de podcast': drie keer zoveel luisteraars naar podcasts van DPG Media

25/02/2022

Om Nederland wegwijs te maken in het veelzijdige podcastlandschap, lanceerden het AD en de aangesloten regionale nieuwstitels (ADR) ‘De Week van de Podcast’. Van 12 tot en met 19 februari werden er nieuwe podcasts gelanceerd en werd de ‘Podcast’-knop toegevoegd aan de menubalk van de ADR-titels. Beide lieten direct positieve resultaten zien.

“Het is mooi om te zien dat deze stappen hun vruchten afwerpen. Het realiseren van De Week van de Podcast en het behalen van zulke mooie cijfers, geven vertrouwen in de route die we gekozen hebben voor digitale audio en om dit een vast onderdeel te laten worden van onze digitale merken”, zegt Iwan Reuvekamp, Innovation Manager podcast bij DPG Media

In de eerste week dat de podcastknop in de menubalk van de nieuwswebsites stond kwamen er direct al drie keer zoveel mensen bij de podcasts van DPG Media terecht dan in de maanden september en oktober bij elkaar.

Nummer 1 en top 10
De Week van de Podcast werd afgetrapt met de podcast ‘De moord op de duivenmelker’, een zesdelige serie over de moord op Henk Gerritsen, een duivenmelker uit Wenum-Wiesel. Het verhaal werd in een week tijd bijna 10.000 keer op de sites van AD en de regionale dagbladen beluisterd. Aflevering 1 is inmiddels 20.000 keer beluisterd op alle podcastplatformen, daardoor is de podcast terug te vinden in de top 10 van Spotify en Apple Podcast, waar deze zelfs op nummer 1 van best beluisterde podcasts belandde.

Ook ‘De zwarte dag van Hans’, over de verdachte dood van oud-MIVD’er Hans van de Ven, bereikte in De Week van de Podcast direct successen. De serie is inmiddels 260.000 keer beluisterd en staat al sinds de verschijning in de top 10 van alle podcastplatformen.

“De luistercijfers laten zien dat de content en het medium gewaardeerd worden. Met de resultaten van ‘De moord op de duivenmelker’ en ‘De zwarte dag van Hans’ heeft ADR aangetoond dat het kan concurreren met de beste podcasts van Nederland”, zegt Kevin Goes, podcast coördinator bij DPG Media.