Rennie Rijpma wordt per 1 juli de nieuwe algemeen hoofdredacteur van het AD. Een selectiecommissie van redactie en directie heeft de overtuiging dat Rennie het AD en vooral AD.nl in een volgende fase van groei en verbreding zal brengen.

Rennie Rijpma (49) was de architect en aanjager van de enorme digitale groei van AD in de afgelopen jaren. Maar het bezoek is voor een te groot deel afhankelijk van ‘toevallige’ passanten, vindt Rennie. Haar missie: “Online-bezoekers moeten net zoveel van ons gaan houden als onze abonnees van onze krant.”

De komst van Rennie als nieuwe hoofdredacteur staat voor verdere vernieuwing en de volgende fase in digitale groei, waarin de nadruk ligt op terugkerend bezoek en liefde voor het merk AD. Het is tevens een keuze voor continuïteit, zegt directeur/uitgever Erik van Gruijthuijsen. “Rennie werkt bijna 10 jaar voor het AD en voelt aan waar het AD voor staat. Ze is een verbinder en gelooft dat de redactie in Rotterdam nog succesvoller kan samenwerken met de regiotitels van DPG Media. Ook dat ziet ze als een belangrijke opdracht.”

Tijdens haar studie rechten begon Rennie Rijpma haar journalistieke loopbaan bij het ANP, waar ze als verslaggever en chef entertainment en binnenland werkte. In 2012 stapte ze over naar het AD. Daar bekleedde ze een aantal leidinggevende functies, vooral op digitaal vlak. Bijna vier jaar geleden werd ze adjunct-hoofdredacteur.

Hans Nijenhuis stopt na vijf jaar als hoofdredacteur. Hij blijft bij AD en wordt weer schrijvend redacteur.