Het Parool is in 1940 ontstaan als illegale verzetskrant. Vanaf 10 februari 1941 werd de naam Het Parool gebruikt. Op 10 februari 2016, op de dag van het 75-jarig bestaan van Het Parool, ondergaat het nieuwsmerk een wedergeboorte: een nieuwe krant (met nieuw logo), een nieuwe site, app en de introductie van diverse nieuwe rubrieken en pagina’s.

Het nieuwe ontwerp grijpt terug naar de oude, massieve krant uit de jaren ‘50-‘60, met veel tekst. Als basiskleuren is voor zwart-wit gekozen; de kleur komt vooral uit de fotografie. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: ‘Juist in deze digitale tijden waarin iedereen op zijn telefoon kijkt moet de krant nadrukkelijk een ander soort beleving zijn. We brengen een ode aan de dode bomen.’

Ook inhoudelijk gaat de krant op de schop. Er komen een aantal nieuwe columnisten en rubrieken én de krant krijgt meer zijn eigen geur en kleur. De zaterdagbijlage PS de Wereld verdwijnt en heeft plaatsgemaakt voor een bijlage over media en nieuwe economie. Tevens zijn de website en de app vernieuwd. De digitale omgeving legt de focus op Groot Amsterdam, terwijl in de papieren krant naast Amsterdam beduidend meer ruimte komt voor wereldnieuws. Kortom een Amsterdamse krant met een blik op de wereld.

Het Parool geboren in 1941 en herboren in 2016.