Iedereen heeft een elektriciteitsleverancier of verzekeraar nodig. Maar welke biedt de beste voorwaarden voor de meest gunstige prijs? De Online Services van DPG Media bieden het antwoord. Bovendien kan de consument met enkele simpele clicks een nieuw contract afsluiten, leggen Frederik Vanvoorden en Lauri Koop uit.

“Online Services is misschien een beetje een vreemde naam. Het gaat om alle diensten die niet nieuws of entertainment gerelateerd zijn in onze mediagroep”, zegt CEO Lauri Koop. “Contracten afsluiten voor je energie, verzekeringen, technologische gadgets of hypotheek betekent moeilijke keuzes maken. Je moet veel rondkijken en vergelijken. Wel, wij maken de markt transparant en uiteindelijk kan de consument via ons de beste keuze maken. Concrete voorbeelden? Zijn de aanbiedingen op Black Friday echt een koopje? En verdien jij genoeg in jouw functie?”

“Sinds begin vorig jaar zijn we een nieuwe businessunit met een onafhankelijk managementteam in het bedrijf. We kwamen tot stand na een hele rij overnames. Zeker sinds de overname van Independer beschikken we daarvoor over voldoende kritische massa”, vult CFO Frederik Vanvoorden aan. “ Het is natuurlijk de ambitie om groter te worden, ook in België. En we kunnen zeker best practices uitwisselen.”

Hoe haken de onlineservices van DPG Media zich aan de nieuwsmerken?

Frederik Vanvoorden: “De grote nieuwsmedia zijn onze grote bereikmachines. Dagelijks komen miljoenen lezers op die sites. Die bieden content over onze producten en we kunnen hen vandaar naar een online service te loodsen, zodat we hun een verbeterd contract kunnen aanbieden. Uiteraard garanderen we daarbij de journalistieke onafhankelijkheid van de nieuwsmedia. En ook wij schrijven natuurlijk geen dingen die niet juist zijn.”

Lauri Koop: “Wij beschikken over enorm veel kennis. Met die kwalitatieve data kunnen journalisten lezers informeren. Daarnaast bieden we widgets aan, waarmee de lezers bijvoorbeeld kunnen nagaan of ze naar behoren worden betaald of hun energierekening kunnen verlagen.”

“We doen meer dan meer simpelweg verkopen. De consument leidt. Hij moet blij zijn met de informatie. Vaak blijven ze trouwens langer hangen op onze how to-artikels dan op puur nieuws. Ze duiken er dieper in als het over hun portemonnee gaat.”

Hoe ziet u onlineservices evolueren?

Lauri Koop: “We willen de consument nog beter snappen, zodat we de content kunnen aanbieden die hij nodig heeft op het juiste moment, datagedreven dus. We kunnen nog veel meer doen met zaken als widgets en engaging content-blokken. Daarnaast willen we nog meer mooie producten maken en die gebruiksvriendelijk aanbieden. We zijn een bedrijf dat de consument helpt.”

Frederik Vanvoorden: “Je kunt het vergelijken met Spotify. Daar krijg je aanbevelingen naar jouw smaak. Als je bijvoorbeeld een motorrijder bent, zou je spontaan motorverzekeringen moeten kunnen vergelijken. We willen de consument proactief benaderen en ontzorgen. Bovendien willen we meehelpen aan de digitalisering. De jeugd doet alles met zijn telefoon. In Nederland ontwikkelen we daarom een volledige online propositie om een hypotheek af te sluiten.”

“Nederland staat vaak al wat verder, maar ook Belgen staan open voor digitalisering, denk maar aan Bol.com of Coolblue. Je bestelt nu en krijgt je pakje een dag later. De primaire behoeften zijn gelijk in beide landen, ondanks de culturele verschillen. Online verzekeringen zullen ook in België doorbreken. En met wat we in België leren over energie, verbeteren we de energievergelijkingen van Independer.”

Is de consument bereid zijn gegevens af te staan om betere contracten te kunnen afsluiten?

Frederik Vanvoorden: “Dat is een lastige evenwichtsoefening, een beetje schizofreen. Enerzijds wil hij meer privacy, anderzijds meer producten op maat. Sowieso zijn wij gebonden aan de Europese GDPR-regels en, als het over financiële producten gaat, aan de nationale financiële waakhonden. De grote internationale spelers gaan daar niet altijd even respectvol mee om. Vaak kijken zij puur naar plat profijt. Hierin kunnen wij ons onderscheiden.”

Haalt u uw inspiratie uit het buitenland?

Lauri Koop: “We moeten niet altijd naar de grote jongens kijken. Ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gebeurt al heel veel. En zaken als energie of financiële producten zijn erg specifiek per land.”

Frederik Vanvoorden: “Onze sterkte is net dat wij lokaal zijn. Facebook is ontwikkeld voor de Amerikaan. Wij zoeken wat de Belg en de Nederlander willen. Het heeft geen zin te concurreren met de global giants. Die hebben veel diepere zakken en die strijd kunnen we niet winnen.”