Sinds 2010 heeft Qmusic in het On AIR-onderzoek ruim duizend commercials getest. Het radiostation werd hierom onder andere geroemd door de jury van de AMMA Awards, waar Qmusic uitgeroepen werd tot media-exploitant van het jaar. Naast reguliere commercials, testte Qmusic ook vierenveertig commerciële promo’s, zogenoemde ‘cromo’s’. In deze cromo’s wordt promotie gemaakt voor een programma of actie en wordt de bijbehorende partner vermeld, bijvoorbeeld ‘Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door…’ gevolgd door de naam van een merk of adverteerder. De vierenveertig geteste cromo’s zijn ingezet bij zeer uiteenlopende campagnes op Qmusic, zoals Het Geluid, Het Verjaardagsrad van Mattie en Marieke, de Foute Party en gesponsorde hitlijsten zoals de Top 40.

Om de kracht van cromo’s te onderzoeken, hebben we de resultaten van deze cromo’s afgezet tegen die van de reguliere commercials. Enkele bevindingen zijn:
– Cromo’s krijgen een hoger waarderingscijfer dan reguliere commercials, met een gemiddelde score van 6,0 tov 5,7.
– Onder degenen die de commercials herkenden is het verschil zelfs nog groter: 6,9 tov 6,2
– Cromo’s scoren meer dan 2x zo goed op belangrijke emotionele kenmerken (gemiddeld +109%). Zo worden zij gepercipieerd als geloofwaardiger, professioneler, origineler, spectaculairder, meer onderscheidend, warmer en meer om te lachen
– Cromo’s geven vaker een opgewekt, blij en verrast gevoel
– Cromo’s leveren meer activatie op dan reguliere commercials (+63%), dit betekent dat de consument na het horen van een cromo vaker geneigd is de actie nogmaals op te zoeken of (online) te delen.
Kortom, de cromo blijkt een zeer effectief middel om luisteraars te bereiken en te enthousiasmeren voor een product of dienst.

Via deze link is het rapport met de complete onderzoeksresultaten de downloaden.