Na bijna 50 jaar valt eind juli de laatste VIVA op de mat en worden ook VIVAMama, VIVA.nl en VIVA Forum stopgezet. VIVA bereikt (samen met Flair, beiden van uitgever DPG Media) een grote groep jonge vrouwen, maar VIVA daalt de laatste jaren sterk in oplage en bereik, vooral bij print. DPG Media zet met deze focus in op de meest succesvolle merken binnen het magazine-portfolio. 

Debby Gerritsen, hoofdredacteur VIVA en VIVAMama: “Na jaren vol relevante, vernieuwende, taboedoorbrekende verhalen heeft VIVA echt bijgedragen aan de ontwikkeling van de jonge Nederlandse vrouw. Daar ben ik enorm trots op en ik kijk terug op een enerverende en mooie periode. Het doet me vanzelfsprekend pijn om met ons team, de freelancers en onze fans het licht uit te moeten doen.”

Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines bij DPG Media: “Ik kijk met veel respect terug op de (maatschappelijke) successen van VIVA en ik dank hiervoor al haar makers. Het was jarenlang hét vrouwenblad dat opkwam voor alle jonge vrouwen, taboes bespreekbaar maakte en bekend van ‘Anybody’ waarin lezers zich letterlijk bloot gaven. Over dergelijke maatschappelijke thema’s voeren jonge vrouwen anno nu de dialoog op een andere wijze. De cijfers en het toekomstperspectief geven ons helaas geen andere keus dan te stoppen met VIVA.”

Vandaag zijn de betrokken collega’s van VIVA geïnformeerd en is dit voorgenomen besluit ingediend bij de Ondernemingsraad van DPG Media.

De toekomst van vrouwen-weekbladen bij DPG Media

De mediaconsumptie van jonge vrouwen vindt steeds meer digitaal en versnipperd plaats. Om rendabel en duurzaam te groeien binnen deze doelgroep brengt DPG Media focus aan en gaat Flair deze jonge vrouwen optimaal (online) bedienen, een zeer belangrijke doelgroep voor de uitgever. Om voor deze doelgroep succesvol te zijn, is een onderscheidend vermogen van essentieel belang, naast een optimale digitale (lees)beleving.

“Binnen het domein vrouwen-weekbladen richt DPG Media zich met specifieke merken op alle leeftijden, van jong tot oud. De oudere doelgroep raken we grootschalig met Margriet. De iets jongere vrouw bereiken we met Libelle en aan de dertigers bieden we Flair, wat in print gelijk blijft en digitaal groeit. De jongste lezeressen bereiken we met Tina.”, aldus Nieuwenhuijs.