Maar liefst 77% van de moeders heeft wel eens te maken gehad met momshaming, het openlijk bekritiseren van de keuzes die een moeder maakt voor zichzelf of haar kind. Dat blijkt uit onderzoek van Kek Mama, de #1 glossy voor moeders. Kek Mama komt in actie om hier iets tegen te doen, en krijgt hierin steun van bekende moeders als Nienke Plas, Kim Kötter en Tanja Jess.

“Dat zou bij mij nooit gebeuren.” “Wat heeft jouw kind een oude moeder.” “Je kunt ook gewoon nee zeggen.” “Wat dom om weer zwanger te raken.” De opmerkingen die moeders regelmatig naar hun hoofd geslingerd krijgen van andere moeders zijn ronduit hartverscheurend. Dat moet stoppen. Daarom roept Kek Mama de positieve tegenhanger van momshaming in het leven: mombracing.

Mombracing
“Toen we in de uitslag van onze enquête zagen dat 77% van de moeders te maken heeft met momshaming, vonden we dat zó schokkend dat de redactie direct besloot om tot actie over te gaan”, vertelt Kek Mama-hoofdredacteur Helene van Santen. “Het lastige van het ouderschap is dat er geen handboek is. Er zijn veel keuzes en dat maakt onzeker, want doe je het wel goed? Wie zien regelmatig dat moeders hun eigen keuzes verantwoorden door die van een ander te bekritiseren en te veroordelen. Een rotopmerking is snel gemaakt, maar doet wel degelijk pijn. Daarom roepen we alle moeders op: denk eens twee keer na voordat je iets zegt, niet alleen face-to-face maar óók online. Denk na hoe jouw opmerking overkomt bij de ander. En stéun elkaar in plaats van kritiek leveren.

BN’ers tegen momshaming
Dat het onderwerp leeft, blijkt uit de openhartige bekentenissen die bekende moeders speciaal vastlegden voor Kek Mama. Onder anderen Nienke Plas, Tanja Jess, Do, Kim Kötter en Bobbi Eden delen hun ervaring met momshaming. De lancering van deze video, op vrijdag 2 april 2021, is het startschot van de Mombracing-campagne van Kek Mama waarin het merk alle moeders in Nederland oproept om elkaar voortaan te supporten in plaats van te bekritiseren. Iedere moeder kan laten zien dat ook zij de Mombracing-boodschap ondersteunt door de actievideo van Kek Mama te delen via Instagram of Facebook met #mombracing.

Editie 5 van Kek Mama Magazine staat volledig in het teken van mombracing. Hierin worden onder andere de uitslagen van de enquête uitgebreid besproken en er staat een vurig pleidooi tegen momshaming in. Kek Mama 5 wordt vandaag bezorgd bij de abonnees en ligt vanaf woe 7 april in de winkels.

Vind hier de uitslag van de enquête ”momshaming &- bracing” of lees meer over mombracing op KekMama.nl/mombracing.