Kamilla Leupen wordt per 1 januari de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Leupen was sinds 2015 adjunct-hoofdredacteur. 

Leupen is unaniem voorgedragen door een sollicitatiecommissie met vertegenwoordigers van DPG Media (het moederbedrijf van Het Parool), Stichting Het Nieuwe Parool en de redactieraad. De redactie heeft gisteren eveneens unaniem ingestemd met die voordracht.

Ze wordt de tiende hoofdredacteur van de krant, die in 1940 is opgericht. Ze volgt per 1 januari Ronald Ockhuysen op, die directeur communicatie en strategie wordt bij Chios Media, het bedrijf van Joop en Janine van den Ende.

Kamilla Leupen (48) begon in 1999 als stagiair bij Het Parool. Vervolgens was ze verslaggever op de stadsredactie en bekleedde ze verschillende chefsfuncties. In 2015 werd ze adjunct-hoofdredacteur. Sindsdien is de krant bekroond als World’s Best Designed Newspaper (2017) en onlangs voor de tweede maal verkozen tot European Newspaper of the Year.

De nieuwe hoofdredacteur is vereerd met haar benoeming. “Het Parool is een heel bijzondere titel en niet alleen door zijn geschiedenis als verzetskrant. Het is een titel met een unieke positie; een Amsterdamse krant, maar één die verder kijkt dan de stadsgrenzen én met een landelijke uitstraling. Een krant ook met een bijzondere identiteit en een brede blik. Kritisch, maar wel met een opgewekt humeur.”

“Het is heel goed nieuws voor Het Parool dat Kamilla Leupen de nieuwe hoofdredacteur wordt,” zegt Philippe Remarque, journalistiek directeur van DPG Media en uitgever van Het Parool. “Naast een diepe liefde voor de krant heeft ze de gedrevenheid en de ideeën om Het Parool tot bloei te brengen in het digitale tijdperk. Het moet een onmisbare bron van nieuws en inspiratie in Amsterdam zijn. De uitgever ziet ernaar uit daar met Kamilla aan te werken.”

Lees hier het hele artikel

Bron: Het Parool