Erik Roddenhof staat twee jaar aan het roer van de Persgroep in Nederland en kreeg er en passant dit jaar ook België bij. Zijn grootste zet: Independer inlijven. Zijn grootste zorg: nog meer digitaal versnellen.
Drie opvallende nieuwsfeiten markeerden het jaar van de Persgroep. De aankoop van Independer, de strategische alliantie met RTL en een intensievere samenwerking tussen de organisaties in Nederland en BelgiĂ«, waarbij Erik Roddenhof werd aangesteld als ceo van de âBENEâ-organisatie. Hij krijgt dus nog meer op zijn bordje dan hij al had, sinds zijn baas Christian van Thillo hem twee jaar geleden vertelde dat hij ceo werd van de Nederlandse tak. Want zo ging dat letterlijk. âJij wordt de nieuwe ceo, want Frits Campagne treedt terug. Succes ermee.â
âWe moeten het samenvoegen van de organisaties in BelgiĂ« en Nederland niet groter maken dan het isâ, zegt Roddenhof, die toevallig net een telefoongesprek met BelgiĂ« beĂ«indigt. âMet name in IT zien we dat je het beter samen kunt doen dan alleen. De markten zijn compleet anders, de vraag is exact hetzelfde. Wij wilden de twee bedrijven veel meer in kennis en kunde laten delen. We hebben niet hele batterijen tradingspecialisten of abonnementenwervers. Dit was een logisch moment om het te doen. Waar we zagen dat we vroeger sneller gingen door dingen apart te doen, worden we daar nu door vertraagd.
âEen ander punt is dat de online services in beide landen zo groot werden, dat we het ons niet meer kunnen permitteren om dat er zomaar naast te doen. Overigens houdt BelgiĂ« gewoon zijn eigen topman, die dat heel goed doet. Mochten we het niet eens zijn over de prioriteiten, dan kan ik het een duwtje geven. Het is dus niet zo dat er elke dag over elk detail discussie is.â
Roddenhof is sinds 2012 in dienst van de Persgroep en kwam daar met een achtergrond als marketingmanager bij Nuon en Vattenval. Eerder in zijn carriĂšre werkte hij bij ABN Amro en KPN. In het begin was het wennen om bij een echt mediabedrijf aan de slag te gaan, erkent hij.
âOver merken als Nuon of ABN Amro heeft niet iedereen de hele dag een mening. Je wilt er enthousiast over vertellen, maar daar sta je vrij alleen in. Over de merken van de Persgroep heeft iedereen een mening. Van kritiek op een columnist tot complimenten voor de krant van gisteren. Heel anders in de dagelijkse ervaring is dat er een redactie van honderd man zit, die iedere dag de toon bepaalt van zoân merk. Dat heeft een kracht in zich die moeilijk te vatten is, maar het zorgt ook dat het merk er dagelijks staat. Dat vond ik in het begin het moeilijkst. Wel heel goed voor deze markt is dat er buitenstaanders binnenkomen en gaan samenwerken met mensen die al jarenlang media maken. Buitenstaanders zoals ik dus. Want in het mediavak is men wel erg goed in het elkaar na-roeptoeteren, valt mij op. Een mix is beter. Daarnaast helpt mijn Arnhemse achtergrond me om af en toe over de Randstad heen te kijken.â
Bij Roddenhof thuis in Arnhem ligt elke ochtend De Gelderlander op de deurmat. âDat geeft me echt het gevoel dat we als Persgroep in heel Nederland zitten. Want als je hier in Amsterdam zit, is het al heel snel Amsterdams. Hoewel ik als Arnhemse Ajacied ook graag Het Parool lees.â
Hij vindt het ook prettig dat hij âs avonds na de intensiteit bij de Persgroep en de drukte van de stad weer naar Arnhem rijdt. Lachend: âIk blijf daar wonen, want anders zou ik moeten scheiden met alles erop en eraan. Dus dat gaat niet gebeuren. Als ik thuiskom, laat ik het echt allemaal even achter me. Dan wachten vier kleine kinderen op me die dat gevoel allemaal nog even dubbel inwrijven. Ik vind dat heerlijk, want je kan er de volgende dag met een leeg hoofd weer tegenaan. Iedereen die zegt dat je er als ceo 24/7 moet zijn, overdrijft. Ja, het is hectisch, maar ik heb nog genoeg tijd voor andere dingen.â
Erik Roddenhof is eigenlijk niet van het terugkijken op zijn afgelopen twee jaar als ceo. âDan zal mijn vrouw vooral beginnen over het aantal dagen dat ik er niet was. Maar toen ik begon, heb ik geroepen: stop met praten over digitaal. Ga het gewoon doen. Niet lullen, maar poetsen dus. In de media hebben we veel de neiging er vooral over te praten en dan toch bij het oude te blijven. Binnen het bedrijf hebben we extreem ambitieuze targets neergezet, waarvan mensen zeiden: je bent compleet gek. Dat gaat nooit lukken. Het grappige is dat we toen we begonnen ook geen flauw idee hadden hoe. Maar het bedrijf schaarde zich er snel achter met ideeĂ«n en plannen. Wat gaan we doen bij advertising en bij abonneewerving? En ineens zat er een verhaal, strategie en product achter het plan. Sindsdien zit de Persgroep in een flow. Digitaal begint best aardig te lukken. Natuurlijk doemt er altijd een hobbel op, maar waar je een paar jaar geleden dacht tegen de Mount Everest op te lopen, hebben we nu steeds meer het gevoel dat we het kunnen. Dus wat houdt ons tegen om de volgende hobbel ook te nemen?â