Voor echte inzichten en echte verhalen moet je goed naar de mensen kijken. Daar leer je meer van dan van data.

Niemand ziet zichzelf als ‘opwaarts mobiele’, ‘vrouw 25-49’ of ‘Gen Y, hoogopgeleid, vegan’. Wel als Jesse, Irma of Jip. De naamswijziging van de Persgroep in DPG Media was een mooi moment voor een eerbetoon aan de ‘echte mensen’ voor wie DPG Media – en daarvoor de Persgroep – het verschil wil maken.

‘Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.’ Het klinkt mooi als positionering, maar wat betekent het écht? Hoe DPG Media zich wil onderscheiden, vatte ceo Christian Van Thillo vorige maand kernachtig samen bij het bekendmaken van de nieuwe naam: ‘Kwaliteit is en blijft onze houvast. Kwaliteit van onze makers. Kwaliteit voor onze lezers, bezoekers en luisteraars.’

Mensen Mensen Mensen
Terwijl Van Thillo dit zei, was Nederlands bekendste modefotograaf Philippe Vogelenzang druk bezig met het portretteren van 100 lezers en bezoekers van de titels van DPG Media, die zich daarvoor hadden opgegeven omdat ze fan zijn van één of meerdere titels. Van ieder van de 100 lezers en bezoekers zijn korte profielen gemaakt en sommigen kregen een wat langer verhaal. Soms omdat ze te mooi waren om niet te vertellen en soms om te laten zien dat je als kijker geneigd kunt zijn om aannames over doelgroepen of mensen te doen die niet kloppen. Mensen zijn veel meer dan de labels die ze opgeplakt krijgen op basis van hun uiterlijk, is de boodschap. De geportretteerde mensen en hun verhalen zijn gebundeld in een boek, ze komen terug in een film en hun foto’s en de verhalen worden op verschillende plekken gebruikt.

Data beginnen bij mensen
Manager marketing & corporate communication Thomas van Vessem legt uit: ‘De portretten en de verhalen van onze trouwe lezers en bezoekers illustreren heel mooi en treffend dat je voor echte inzichten en echte verhalen goed naar de mensen moet kijken. Bij DPG Media leren wij elke dag meer over onze lezers, bezoekers en luisteraars. We leren wat hen interesseert en wat hen drijft. Want we willen ze niet alleen bereiken met onze content, maar ook inspireren en raken. Als je het hebt over bereik, heb je het ook al snel over data. Maar wij zien mensen nooit sec als data. Data beginnen bij mensen. Juist in deze tijd van digitalisering vinden we het belangrijk om dat in het oog te houden. We zijn ons heel goed bewust van het feit dat miljoenen Nederlanders hun wereldbeeld deels bepalen aan de hand van de informatie die wij hun bieden. Ze geven DPG Media daarmee veel vertrouwen en daar willen wij recht aan doen met onze kwaliteitsjournalistiek.’

Makers met een passie voor kwaliteit
Om de cirkel rond te maken is er een mini-docu gemaakt die het verhaal van DPG Media en de echte mensen achter haar media laat zien. Met portretten van verschillende makers zoals Cécile, Huib, Angela, Thijs en Isabel. Allemaal portretten met één overeenkomst; de passie voor kwaliteit in alles wat zij maken.

Bron: Adformatie