Hans Nijenhuis stopt per 1 juli als algemeen hoofdredacteur van AD. Hij blijft wel verbonden aan de redactie van AD. “Ik kijk ernaar uit om weer te gaan schrijven”, zegt hij in een video die hij vandaag naar zijn redactie stuurde. Over zijn besluit om te stoppen zegt hij: “Baas zijn is een rol, het is niet iets voor het leven of iets waar je recht op hebt.” 

Zijn aankondiging komt exact vijf jaar nadat hij als hoofdredacteur bij AD begon en één dag nadat AD het 75-jarig bestaan vierde. Het plan om na vijf jaar “de balans op te maken” heeft zijn hoofd nooit verlaten, zegt hij in de videoboodschap. Hij stelt vast dat de doelen die hij in 2016 stelde, inmiddels zijn bereikt. “Het AD bereikt nu dagelijks 3,5 miljoen mensen. Het aantal abonnees stijgt, maand na maand. Ik ben enorm trots op deze explosieve groei.” 

Erik van Gruijthuijsen, directeur-uitgever van ADR Nieuwsmedia: “Bij zijn komst beloofde Hans van het AD veel méér te maken dan een krant. En hij wilde er zijn voor héél Nederland. In die missie is hij meer dan geslaagd. Hij deed dat door consequent vast te houden aan zijn overtuiging dat AD niet óver maar mét mensen in het nieuws moet spreken. Het resultaat is dat AD het grootste nieuwsmerk van Nederland is, vooral door het ongekende aantal extra lezers dat AD afgelopen jaren online aan zich wist te binden. Ik vind het schitterend dat Hans als schrijver blijft. Zijn rol voor AD is nog lang niet uitgespeeld.”

Voor zijn komst naar AD was Hans Nijenhuis (58) onder meer correspondent, chef opinie en adjunct-hoofdredacteur van NRC, mede-oprichter van nrc.next, en operationeel directeur van De Bezige Bij.

Hans Nijenhuis, hoofdredacteur Algemeen Dagblad. ANP REMKO DE WAAL