“De redactie telt veel te weinig mensen met een andere achtergrond. (…) Daardoor hebben we blinde vlekken die het moeilijk maken om alles dat om ons heen gebeurt te zien en goed te duiden.” Dit schreef Lucas van Houtert, hoofdredacteur van het Brabants Dagblad, eind 2020 in zijn column voor deze krant. Het was een oproep en aanbod aan getalenteerde potentiële journalisten met een cultureel diverse achtergrond, en het begin van een succesvol project waar DPG Media nu in bredere vorm vervolg aan geeft.

Verborgen talent
Omdat het nog onvoldoende lukt om via bestaande netwerken en geijkte paden journalistiek talent met verschillende achtergronden aan DPG Media te verbinden, gaat het bedrijf op zoek naar talent dat zich nu nog bevindt in een niet-journalistieke omgeving. Het mediabedrijf komt met een concreet aanbod: we bieden creatief talent met affiniteit voor journalistiek en met een diverse achtergrond in de breedste zin van het woord een traineeship aan. Na afloop van het programma volgt een baan – bij gebleken geschiktheid uiteraard – bij een van de vele titels die DPG Media uitgeeft.

De oproep met dit aanbod is bedoeld voor talent zonder journalistieke vooropleiding en in een andere sector opgeleid en/of werkzaam zijn. Mensen die nooit stil hebben gestaan bij de mogelijkheid om de journalistiek in te gaan, terwijl ze er misschien wel geknipt voor zijn, omdat ze creatief zijn en als geen ander verhalen kunnen vertellen.

Verschillende kwaliteiten en perspectieven
Als hét grootste mediabedrijf van Nederland staat DPG Media open voor alle talent in de maatschappij. DPG Media vindt het belangrijk dat mensen vanuit een diversiteit aan (culturele) achtergronden en ervaringen een bijdrage leveren aan de redacties, zodat verschillende kwaliteiten en perspectieven tot hun recht kunnen komen.

“Willen wij als mediabedrijf heel Nederland aanspreken, dan zouden wij ook heel Nederland moeten vertegenwoordigen. We zetten de deur dus wagenwijd open om dit doel te bereiken. Met deze manier van werven van nieuw talent hopen we hier een volgende stap in te kunnen zetten”, aldus Melanie van Hemert, directeur Human Resources bij DPG Media.

Bij het Brabants Dagblad draaien inmiddels journalistieke talenten mee die eerder dit jaar reageerden op een oproep in deze krant. Nisrine en Lemmia startten begin 2021 met de masterclasses en werken nu als verslaggever voor het Brabants Dagblad. Benieuwd naar hun verhaal? NU.nl vroeg naar hun ervaringen, die lees je hier.

Aanmelden voor het programma? Klik hier.