DPG Media verkoopt (het merendeel van) haar huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media, Kontakt Mediapartners en Em. de Jong/Telstar Mediagroep. Vanuit de samenwerking binnen AdLocal zijn gesprekken gevoerd tussen DPG Media en deze uitgevers over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo goed mogelijk kunnen blijven vervullen. De conclusie is dat de huis-aan-huiskranten de beste toekomst tegemoet zien bij partijen die zich volledig focussen op dit product.

Verdienmodel
De markt van de huis-aan-huiskranten staat al jaren onder druk. Er is bijna geen plek meer voor meerdere titels voor de advertentie-euro die in één stad, streek of het dorp wordt uitgegeven. De afgelopen jaren is het verdienmodel van huis-aan-huiskranten nog verder onder druk komen te staan doordat adverteerders hun weg naar digitale advertentieproducten (versneld) hebben weten te vinden en de advertentie-inzet door kleinere ondernemers is gedaald. Beiden versterkt door de coronapandemie: ontwikkelingen waar alle uitgevers van huis-aan-huiskranten mee te maken hebben.

Investeren
Jan van Dun, directeur Local Media DPG Media: “DPG Media blijft onverminderd investeren in regionale en lokale journalistiek: met zeven regionale titels met in totaal 67 edities. Daarnaast werken binnen DPG Media inmiddels ruim 60 collega’s aan bijna veertig lokale online platformen van In De Buurt. Er blijft tevens een samenwerking tussen de nieuwe eigenaren en DPG Media, omdat DPG Media vanuit AdLocal de nationale advertentieverkoop blijft uitvoeren.”

Lokale samenleving laten bloeien met enorm bereik
Met de juiste focus én vernieuwingsdrang is de rol van de huis-aan-huiskranten echter nog lang niet uitgespeeld. “Lokale content die er toe doet is van groot belang”, meent Floor de Groot, directeur van Kontakt Mediapartners. “Het bereik van de huis-aan-huistitels is nog altijd enorm, evenals de gemiddelde leesduur en de waardering. In combinatie met een online-vernieuwingsslag zit er nog altijd muziek in ons sector.”
Erhard Soeterbroek, directeur Telstar Mediagroep: “We zijn de afgelopen jaren significant gegroeid in het aantal dorpen en steden waar we actief zijn als uitgever van lokaal nieuws. Deze overname sluit hier mooi op aan. Door het grote bereik van de huis-aan-huiskranten te combineren met onze online nieuwsmedia en marketingdiensten, hebben wij een divers portfolio waarmee we klanten kunnen helpen bij het bereiken van hun doelen. Wij zien de toekomst, in onze rol als lokale verbinder, dan ook positief tegemoet.”

Matthijs Malipaard, Commercieel Directeur Rodi Media: “Door de samenwerking binnen AdLocal borgen we het immense bereik en de waarde van huis-aan-huiscommunicatie. Met de overname gaat Rodi Media verder op de ingeslagen weg om onze missie te vervullen: verbindingen creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.”

Deze verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de ondernemingsraad van DPG Media.