Na de NOM Kids Monitor in 2013 en 2017, is er in 2020 opnieuw onderzoek gedaan naar het mediagebruik van kinderen in de leeftijd 6 tot en met 12 jaar. Dit gebeurde in opdracht van verschillende media-exploitanten en mediabureaus.

Donald Duck is (nog steeds) het meest gelezen tijdschrift binnen deze groep! Het blad bereikt maar liefst 70% van de kids tussen de 6 en 12 jaar. De jongens in deze leeftijd lezen ‘het vrolijkste weekblad’ iets vaker dan de meisjes.

We stelden Joan Lommen, hoofdredacteur van Donald Duck, enkele vragen over deze sterke resultaten:

Hoe blijven jullie al jaren zo ‘groot’ als merk?
Donald Duck is al bijna 70 jaar een sterk merk omdat het zo herkenbaar is. Het gaat over de gewone man, die moet sappelen om de huur te betalen, op drie kinderen moet passen, telkens weer ontslagen wordt en daarnaast ook nog eens een vrekkige oom heeft die zwemt in het geld, maar hem geen cent gunt. Dat is voor iedereen herkenbaar en het is van alle tijden. Bovendien houden Nederlanders van Donald Duck. We houden van ondeugende, ietswat rebelse types, die eigenlijk niet het goede voorbeeld geven, maar die juist laten zien hoe je het niet moet aanpakken. Wie is er niet groot geworden met Pietje Bell, Swiebertje, Pippi Langkous of Donald Duck?

Er zijn veel ontwikkelingen rondom kids reclame. Hoe gaan jullie hier mee om? En welke maatschappelijke bijdrage heeft Donald Duck hierin?
Donald Duck is een onafhankelijk stripblad. In de strips zelf is geen reclame mogelijk. Een advertentie plaatsen in Donald Duck mag natuurlijk wel, maar onder bepaalde voorwaarden. Omdat kinderen altijd moeten kunnen zien dat het om reclame gaat, moet het duidelijk zichtbaar vermeld worden dat het om een ADVERTENTIE gaat. Donald Duck neemt geen maatschappelijke of politieke standpunten in, maar de lezers steken er wel meer van op dan ze denken!

En hoe vertaalt zich dit in samenwerkingen met partners?
Onder voorwaarden en voorbehoud van goedkeuring van de redactie én van Disney, maken we af en toe een speciale uitgave over een bepaald onderwerp voor een klant. Zo hebben we in 2020 voor de Dierenbescherming een Donald Duck gemaakt over Dierenwelzijn en voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een Donald Duck “Samen tegen Voedselverspilling”. In het verleden hebben we ook een Donald Duck over de Gouden Eeuw gemaakt, over Digiwijs, Digivaardig, of een “Naar buiten” Donald Duck.

Ben je benieuwd wat we voor jouw merk of thema kunnen doen? Neem dan contact met ons op via leonore.tilleman@dpgmedia.nl.