Kwaliteit. Tijdens zijn sollicitatie kon Pieter Klok er niet genoeg op hameren. Sinds 1 september 2019 is hij hoofdredacteur van de Volkskrant. “Ik wil de grootste en de beste worden.”

 

Wat dacht u toen u hoofdredacteur werd van de Volkskrant? 

“Ik zat al negen jaar in de hoofdredactie toen ik solliciteerde. Ik heb daarom getwijfeld of ik wel de beste kandidaat was – was mijn blik wel voldoende fris? – , maar besefte snel dat ik verder aan de krant wilde bouwen. Ik was heel vereerd toen ik hoofdredacteur werd. Een krant vind ik het mooiste product op aarde. Dat ik leiding mag geven aan de Volkskrant, die al 50 jaar bij mijn ouders in de bus valt, is een geschenk.”

 

Wat is uw journalistieke visie en aanpak voor de Volkskrant? 

“Ik wil de grootste en de beste worden. Toen we negen jaar geleden begonnen waren we kleiner dan de belangrijkste concurrent. Inmiddels hebben we die ruimschoots ingehaald. De komende jaren wil ik in abonnee-aantallen de allergrootste van Nederland worden. Kwaliteit is daarbij het allerbelangrijkste. De kwaliteit van onze journalistiek is de enige manier om digitaal te overleven. Je moet het verschil maken. Vroeger lazen mensen één krant en konden ze niet goed vergelijken. Maar nu zien ze heel snel wat anderen hebben geschreven en dus ook of onze berichtgeving onvolledig of eenzijdig is of eenvoudigweg te weinig onderscheidend. Alleen het allerbeste is nog goed genoeg straks. Daarnaast pleit ik voor minder verontwaardiging en meer begrip in de krant. Digitaal moeten we een net zo goede of betere ervaring bieden als op papier. We moeten onze lezers beter duidelijk te maken welke digitale mogelijkheden er allemaal zijn, zodat ze nog meer bij ons lezen en ook luisteren, want we willen de komende jaren fors inzetten op podcast.”

 

 

Hoe evolueert die verhouding tussen print en digitaal? 

“Steeds meer abonnees lezen tijdens de week digitaal en in het weekend op papier. Sommige lezers zijn helemaal overgeschakeld op digitaal. Daarom moeten we digitaal steeds beter worden. Tegelijk moet je een goede krant maken, want die blijft ook populair. Ik ben geen voorstander van digital first en de krant een beetje verwaarlozen of omgekeerd. Je moet beide goed maken. Dat vergt soms veel van de redactie, maar maakt ook een hoop creativiteit los. We experimenteren veel met nieuwe journalistieke vormen die het goed doen in de online wereld.”

 

Welk gezicht wil u aan de krant geven? 

“Dat verschilt niet zoveel van wat we de afgelopen jaren probeerden te doen: een slimme, goedgeluimde en maatschappelijk betrokken krant maken. ‘Een koel hoofd en een warm hart’ is mijn favoriete slogan. We willen een feitelijke, eerlijke en nuchtere berichtgeving, maar daarnaast zoeken we vooral ook naar de mens achter het nieuws. We schrijven met empathie voor iedereen.”

 

Wat zijn de plannen voor de toekomst? 

“Ik ben nooit een grote fan geweest van vijfjarenplannen. Ik geloof meer dat je elke dag stapjes vooruit moet zetten en je continu moet aanpassen aan de snel veranderende en onvoorspelbare realiteit. Onze hogere ambitie is vooral de kwaliteit te verhogen, op elk gebied. Dat is hard werken, elke dag.”