Op woensdag 1 juli werden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. DPG Media is hierbij tweemaal in de prijzen gevallen: Kek Mama als Cross Media Merk en DPG Media in de categorie Cross Media Exploitant. 

DPG Media is uitgeroepen als Cross Media Exploitant van het Jaar

“DPG Media is getransformeerd van degelijk krantenbedrijf tot modern en veerkrachtig (digitaal) mediabedrijf. Deze digitale transformatie is essentieel in de strategie. Maar het is geen kwestie van digitaal i.p.v. print. De liefde voor online en de liefde voor print gaan hand in hand. En die dubbele liefde vertaalt zich in succes. De cijfers spreken in 2019 daarbij voor zich.

Tevens investeerde DPG Media in nieuwe mogelijkheden. Typische voorbeelden van vernieuwing op crossmedia in 2019 zijn de uitbreiding van podcasts, Goal Alert (samenwerking met Fox Sports om gelijk gemaakte goals te kunnen zien in de nieuwsapps) en tal van nieuwe advertentiemogelijkheden zoals Brandstories en XtraSocial. De cijfers over het online bereik van AD.nl in november waren bijzonder: AD.nl haalde in 2019 NU.nl in als grootste nieuwssite van Nederland (49%, 13+). De Kubus-app heeft hier enorm aan bijgedragen. 

Naast aandacht voor innovatieve elementen voor gebruikers zorgt DPG Media goed voor de bestaande producten en de vertrouwde inhoud waar mensen op rekenen. Dit geldt voor print, digitaal en radio. De kracht van DPG Media zit hem in de liefde voor álle producten, de herkenbare kwaliteitsjournalistiek via alle platformen en een scherpe visie op de toekomst.”

Kek Mama is verkozen als Cross Media Merk van het Jaar 

Kek Mama is hét 360 graden lifestyle-mediamerk voor moeders met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Het magazine is de #1 glossy voor moeders. Met het magazine biedt Kek Mama drukke moeders een moment voor zichzelf: met eerlijke verhalen, persoonlijke interviews en herkenbare columns. Naast het magazine zijn er de website KekMama.nl, de online Kek Mama Shop, het online videokanaal Kek Mama TV, de online nieuwsbrief (70.000 leden) en de social media-accounts op Facebook (95.000 fans), Twitter (9000 volgers), Instagram (37.000 volgers), YouTube en Pinterest (65.000 views per maand). En sinds maart 2020 is er een tweewekelijkse Kek Mama-podcast. Kek Mama heeft een bereik van 635.700 (NOM Mediamerken 2019-IV). KekMama.nl trekt maandelijks 587.000 unieke bezoekers (NOBO Q1) en is verkozen tot Populairste Lifestyle Website van het Jaar 2019. 

Als merk dat zich begeeft in een nichemarkt, is het uniek dat Kek Mama zich heeft ontwikkeld tot volwaardig crossmediaal, 360-gradenmerk. Het is het enige parenting magazinemerk met een online videokanaal én een podcast. Kek Mama is en blijft op deze manier futureproof.

Andere genomineerden in de categorie Cross Media Merk van het Jaar waren The Finance Academy en Vogue. 

Over de Cross Media Awards

Crossmedia is een van de grootste thema’s in de media, waar exploitanten, bureaus en adverteerders dagelijks mee te maken hebben. De Cross Media Awards – voor het eerst uitgereikt in 2013 – is de enige vakprijs die crossmedia centraal stelt. De cases worden in interview-vorm opgebouwd en aan de jury voorgelegd. Daarmee levert Cross Media Awards als een van de weinige vakprijzen een bijdrage aan de ontwikkeling van het vak. Tegelijkertijd maakt dit dat alle inzenders een podium kunnen krijgen en niet alleen genomineerden en winnaars.