Door: Thijs van Dijk
Marketing Communication Strategist
W: marketingcommunicationandmore.nl

 

Nederland ‘unlocked’, de kinderen gaan weer naar school en de terrassen gaan open. Binnenkort mogen we naar kantoor en er is perspectief voor de toekomst. We belanden langzaam in dat ‘nieuwe normaal’ waar je overal over leest.

Nieuwsmedia scoren beter dan ooit en traditionele media floreren volop. Media als televisie, radio en dagbladen zitten flink in de lift en de mediaconsumptie is enorm gegroeid. Het aantal krantenabonnementen is enorm gestegen en daar stopt het niet. Ook op televisie is de schermtijd toegenomen, met uitschieters als de persconferentie van premier Rutte met 7 miljoen kijkers. Online nieuwsmedia halen dagelijks nieuwe records qua bezoekersaantallen. En last but not least, audio groeit ook, zowel in lineaire radio als in podcast en audio on demand. Van deze groei in mediaconsumptie bij de consument zouden merken toch willen profiteren, zou je zeggen?

Dat valt tegen. Er is in adverteerdersland namelijk wat bijzonders aan hand. Er is bij veel merken sprake van een fenomeen wat ik ‘schildpadmarketing’ noem. Sinds half maart de coronacrisis ook in adverterend Nederland toesloeg, zijn veel marketeers als een bang schildpadje terug in hun schulp gekropen. Bedrijven zijn vooral intern gericht en bezig met het organiseren van de bedrijfsvoering. Er is meer sprake van reorganisatie en renovatie dan dat er sprake is van innovatie. De gezondheid van medewerkers stond op de eerste plaats, maar dit ging vrijwel volledig ten koste van de marketingactiviteiten. Adverteerders trokken massaal hun mediabudgetten terug, met alle gevolgen van dien voor partijen als RTL/Ad Alliance, Talpa Network en ook bij DPG Media zijn de gevolgen merkbaar.

 

 

Het speelveld lijkt ideaal voor innovatie, de mediaconsumptie groeit als nooit tevoren en er is nauwelijks nog sprake van die vervelende ‘mediaclutter’. Toch leven veel merken en consumenten momenteel in een allesverlammende ‘Economy of Fear’. Het is begrijpelijk dat er grote onzekerheid in de markt is, want niemand weet wat er met de wereld gaat gebeuren en of het virus in het najaar weer zal oplaaien. Maar een dergelijke marktsituatie biedt ook kansen voor merken om op te vallen, lef te tonen en een ander pad te bewandelen. Juist in crisistijd kun je als merk meer impact realiseren, voor veel lagere kosten dan normaal.

Een prachtig voorbeeld is de campagne van Dove. In Canada hebben zij de video Courage is beautiful, appellerend aan de succesvolle ‘Real Beauty’ campagne, gelanceerd en tonen ze daar zorgmedewerkers die aan de frontlijn strijden tegen Covid-19. En Dove doneert geld en helpt op die manier mee aan de bestrijding van het virus. Ook de Budweiser campagne met ‘Whassup’, waarmee ze hun oude succesvolle campagne nieuw leven hebben ingeblazen met een quarantaine versie is een mooi voorbeeld van lef tonen en vooroplopen als merk.

Dus er is hoop. De komende maanden zullen we onszelf als industrie opnieuw moeten uitvinden, innoveren en de verandering moeten gaan omarmen. De marketingkalender gaat dit jaar mogelijkerwijs volledig op de schop, de back to school-campagnes zijn al begonnen in mei en met alle ellende en stress achter de rug krijgen we ongetwijfeld feestdagen vol met cadeautjes en de warmte van onze familie. Dus waarom zou eind 2020 niet toch ineens het beste najaar ooit kunnen worden qua media-inzet?

Het momentum is daar, de kansen liggen er voor merken en marketeers die nu initiatief durven te nemen en niet gaan wachten tot het sein ‘veilig’ wordt gegeven. Een voorsprong is de zoete beloning voor degenen die dit durven. De beroemde, Amerikaanse chemicus en Harvard-president James B. Conant zei het nog beter: ‘Kijk naar de schildpad, hij maakt alleen vooruitgang wanneer hij zijn nek uitsteekt.’

Goed artikel?
5 0

Meer weten?

Wil je weten wat voor jouw organisatie de beste manier is om je nek uit te steken? Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij weten precies wat de favoriete media van je doelgroep zijn. En laten je zien welke advertentiestrategie aansluit bij je doel en doelgroep.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.