Hoe zorg je ervoor dat jouw content via verschillende kanalen dezelfde doelgroep bereikt? Wij bieden je een plan van aanpak middels een fictieve case. Starring: Leonie, recruiter bij recruitment agency Next Stop. 

 

Daar sta je dan, aan het begin van de ontwikkeling van een eigen contentmarketingstrategie. Je hebt bedacht wat je wilt vertellen en aan wie. Maar hoe, dat kan best ingewikkeld worden. Het lijkt of de digitalisering jouw klanten bijna ongrijpbaar maakt. Blogs, vlogs, longreads, quotes, video, podcast, voice, tweets, posts – je weet dat ze er zijn. Maar wanneer en waarom worden ze door jouw klant gebruikt? Hoe krijg je die multimediaal te pakken? En dan lees je ook nog dat print lang niet zo dood is als iedereen roept en dat juist daar een verhaal beklijft. Ga er maar aanstaan. Dit artikel kan helpen. Aan de hand van een min of meer realistische situatie schetsen we een beeld hoe je content multimediaal kunt inzetten.

 

Maak een afspraak en ontvang het boek gratis!

 

De case

Recruitment agency Next Stop uit Den Haag wil zich specifiek richten op studenten Informatiekunde. Er zijn veel vacatures, maar nog niet voldoende kandidaten. Hun doel: zichtbaarheid en betrouwbaarheid bij de doelgroep creëren en zoveel mogelijk namen in het bestand opnemen om nu en in de toekomst aan de vraag te kunnen voldoen. De strategie: contentmarketing via verschillende kanalen. We gaan ervan uit dat Next Stop iemand in dienst heeft die de contentmarketingstrategie kan managen. Uitvoering gebeurt door specialisten. 

 

Brainstorm over de doelgroep 

De studenten die ze zoeken hebben allemaal een telefoon en een laptop. Ze lopen digitaal sowieso voorop. Denken in oplossingen. Slim, meer op zichzelf dan leeftijdsgenoten. Houden van spelletjes en games. Voelen zich technisch verwant met dj’s, dat zijn ook vaak nerds en een soort programmeurs. En, niet onbelangrijk, de verhouding man/vrouw onder studenten Informatiekunde is 75/25. 

 

Doe een brainstorm over je doelgroep.

 

Onderscheidende factoren

Wat zoeken studenten in relatie tot recruitmentbureaus? Informatie over salaris natuurlijk, maar ook over hoe er wordt gewerkt en hoe het er op het kantoor uitziet. Aantal uren. Stages. Ontwikkelmogelijkheden. Gebruikte software en programma’s. Ervaringen van oud-medewerkers. De rol van het recruitmentbureau. Duidelijke omschrijving van de vacatures. Snelheid van handelen en reageren. Kortom, we moeten op zoek naar iets dat Next Stop onderscheidend maakt.

 

Media-inzet 

Welke middelen kunnen we inzetten voor de verspreiding van de content? Video ligt met het oog op de doelgroep voor de hand: veel informatie in korte tijd. Maar via welk kanaal? En wat gaan we zien? Een eigen landingspagina op de website van Next Stop, zodat ze direct op de juiste plek zijn. Maar hoe zorgen we dat ze blijven? Blogs van oud-medewerkers? Kan, maar kunnen zij schrijven? Kunnen we dan niet beter vlogs inzetten? Of Instagram stories? Print? Misschien in bladen van de faculteit of de universiteit, als die nog print uitgeven. Dan liever geschreven artikelen op de website: duidelijke informatie. Maar gekke dingen kunnen ook: geef ze een opdracht om iets op te lossen, een poll of een kennisquiz. Die studenten houden wel van een uitdaging. Wat nog meer? Flyeren? Kan, maar geen lange verhalen. Een korte tekst, website, e-mail en telefoonnummer. Het papier moet stevig genoeg zijn om niet meteen te verkreukelen. En ook weer niet zo stevig dat het niet gemakkelijk te vouwen en weg te stoppen is. Maar het is nog iets te vroeg voor dit soort details.

 

De executie

Er is een concept bedacht: Next Stop geeft de studenten Informatiekunde een uitdaging om zo te proberen om hun aandacht te krijgen en gegevens binnen te halen. Het concept krijgt de titel ‘Help Leonie’. Leonie is een recruiter van Next Stop. Een regisseur zou zeggen: ‘ze spat van het scherm’. Er wordt een video gemaakt waarin we Leonie leren kennen. We zien haar thuis (ze is single), in de sportschool, met vriendinnen op een terrasje en natuurlijk op kantoor bij Next Stop. En daar gaat iets mis op de computer van Leonie. Help! Einde video. De video staat op YouTube en natuurlijk op de website van Next Stop. Beiden linken naar een speciale landingspagina. De SEO-aanpak bevat termen als ‘wat is salaris student informatiekunde’, ‘programmeer software’, ‘digitaal probleem oplossen’, ‘headhunter informatica’ en ‘wie is Leonie’. De landingspagina bevat een tweede, korte video. We zien Leonie die de bezoeker nu direct toespreekt: ‘Goed dat je er bent. Ik heb een probleem. En ik hoop dat jij me kunt helpen…’ In een halve minuut legt Leonie uit dat er een veilige verbinding moet worden gemaakt tussen de opdrachtgevers van Next Stop en kandidaten voor de vacatures bij die opdrachtgevers. Privacy is belangrijk. De bezoeker kan daarna op een apart scherm klikken waar enkele codeeropdrachten uitgevoerd moeten worden om de verbinding te leggen. Pay-off: ‘Leonie zegt dankjewel. Nu is het haar beurt om jou te helpen. Laat je gegevens achter en ze neemt contact met je op!’ 

 

Ondersteunende media

We hebben video en een landingspagina op het platform van de recruiter. Is dat genoeg? We creëren een serie Facebook-posts over Leonie en versturen die rond middernacht naar onze studenten. Zaten die studenten op Instagram? We laten Leonie enkele stories opnemen waarin zij om hulp vraagt. Swipe als je haar wilt helpen en je komt op de landingspagina. Daar verschijnen natuurlijk steeds net iets andere programmeeropdrachten (om de studenten die niet meteen toehappen nog meer uit te dagen). Plus: een tikker die bijhoudt hoeveel studenten zich hebben ingeschreven en hoeveel er al aan opdrachtgevers zijn gekoppeld. 

Door wie? Door Leonie.

Goed artikel?
0 0

Gratis advies en boek cadeau

Dit boek ontvangen? Vul dan het formulier in. Wij sturen je direct het  boek: ‘De power van een contentplatform’ van Cor Hospes (t.w.v. € 24,95) toe en één van onze media-adviseurs neemt contact met je op voor het plannen van een vrijblijvend adviesgesprek. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap. 

Contact

  • Let op: zonder correct telefoonnummer kunnen wij je aanvraag niet verwerken