Elke succesvolle vorm van contentmarketing heeft een solide strategie als basis. Zonder een helder plan en duidelijk doel loop je vroeg of laat een doodlopende weg in. Dan kan zelfs SEO je niet meer redden. Met deze vijf stappen ontwikkel je een eigen, resultaatgerichte strategie.

 

Stap 1. Ken je klant (en jezelf)

Volharding in het uitvoeren van je strategie is minder gemakkelijk dan het lijkt. Dan helpt het wanneer je zoveel weet over je (potentiële) klant dat je niet met contenthagel schiet. Spoiler: de kunst om je klant te kennen is jezelf kennen. Wie probeer je te bereiken? Waar is die doelgroep naar op zoek? Hoe doen ze dat? Het zijn relevante vragen. Maar begin eens met vragen als: Wat is jouw expertise? Wat is de meest waardevolle informatie die jij te bieden hebt? Waarmee onderscheid jij je van de rest? Hoe ziet je klant jou? Het zijn jouw vragen, maar ook die van je klant. Het is lang niet meer zo gemakkelijk om te voorspellen in welk stadium van de zoektocht je klant zich bevindt. Jouw content biedt het beste resultaat als je klanten bereikt op het moment dat ze er klaar voor zijn: ze willen je kennis leren, je producten kopen en ambassadeur van je merk worden.

 

Maak een afspraak en ontvang het boek gratis!

 

Stap 2. Snap de SEO

Search Engine Optimalisation (SEO) krijgt in 2020 een nieuwe boost doordat steeds meer zoekopdrachten via slimme apparaten en stemopdrachten worden uitgevoerd. Je spreekt een zoekopdracht anders uit dan wanneer je hem intikt. SEO begrijpen en slim toepassen is van levensbelang voor het slagen van je strategie. Met de juiste zoekwoorden kom je hoger in de zoekresultaten en dat betekent niet alleen meer traffic naar je platform. Het zorgt ook voor een hoger kwaliteitsgevoel bij de klant. Ze zullen je vinden en denken: ‘dit is precies wat ik zocht.’ Hoe kom je aan die kennis? Vind uit wat je klanten willen weten. Wat vragen ze jouw collega’s? Naar welke informatie zoeken ze? Zorg dat jouw content antwoord geeft op die vragen. De IT-specialist die regelmatig van klanten vragen krijgt over privacy kan scoren met een artikel (of video) als ‘Dit zijn de gevolgen van de nieuwe privacyregels’. Op het eigen domein, uiteraard.

 

Stap 3. Bouw merkautoriteit op 

Authenticiteit, persoonlijkheid en transparantie vormen de basis van alle content. Jij kunt je onderscheiden en autoriteit opbouwen met kwaliteit, betrokkenheid en positieve feedback. Die autoriteit zorgt ervoor dat zoekmachines je meer prioriteit kunnen geven. Niemand weet precies hoe de techniek van Google werkt, maar feit is dat ze goed functionerende websites met geloofwaardige links graag opvoeren. Goede content loont. Kun je die zelf niet produceren? Tik eens een zoekopdracht in als ‘beste contentpartner voor ondernemers’. Wie daarbij bovenaan tevoorschijn komt heeft in ieder geval verstand van SEO.

 

Stap 4. Eerst strategie, dan creatie

Strategie afgetikt? Dat is het moment om met de creatie van je content te beginnen. Je kent jezelf, je onderscheidende factor en je doelen. En je hebt nagedacht over de antwoorden die je klant zoekt. Heb je mensen in huis die artikelen en blogs kunnen schrijven (niet drie, maar dertig), video’s kunnen maken (niet te kort, maar vooral niet te lang) en social media snappen (en dan niet alleen hun eigen Instagram-account)? Dan ben je waarschijnlijk een mediabedrijf. Voor alle andere ondernemers zeggen we: ga op zoek naar specialisten die snappen wat je nodig hebt.

 

 

Stap 5. Momentum

Tot slot een belangrijk struikelblok voor contentmarketeers: consistentie. Je hebt strategie en creatie in de tas, begint enthousiast met de uitrol en na een paar maanden merk je dat die wekelijkse blog inmiddels tweewekelijks is geworden. Dat het aantal tweets afhangt van wie er tweet en dat de laatste video ook alweer even geleden is gemaakt omdat het budget voor andere zaken nodig was. Bij aanvang zorgvuldig je uitgaven en je tijd budgetteren is essentieel om het momentum van je contentmanagement vast te kunnen houden. Maar zelfs als dat op orde is, dien je jezelf voortdurend af te vragen: is de inhoud nog actueel? Zoeken mijn klanten nog op dezelfde wijze naar antwoorden? Is onze strategie van een paar jaar geleden nog relevant? Het gaat je toch niet gebeuren dat je concurrent jouw rol overneemt?

Goed artikel?
1 1

Gratis advies en boek cadeau

Dit boek ontvangen? Vul dan het formulier in. Wij sturen je direct het  boek: ‘De power van een contentplatform’ van Cor Hospes (t.w.v. € 24,95) toe en één van onze media-adviseurs neemt contact met je op voor het plannen van een vrijblijvend adviesgesprek. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap. 

Contact