Je hoort er als ondernemer niet meer bij als je niet één of andere vorm van contentmarketing toepast. Maar pak je het goed aan en levert het al voldoende op? Patrick Wessels weet waar de kracht van contentmarketing in schuilt.

 

Het is de schuld van het internet. Sinds we min of meer vergroeid zijn met één of ander scherm, zijn we vrijwel continu op zoek naar boeiende content die van alle kanten op ons wordt afgevuurd. Filmpjes, blogs, posts, tweets, gifs – de keuze is reuze, als het ons maar raakt. 

 

Maak een afspraak en ontvang het boek gratis!

 

Precies dat laatste is waar het om draait bij contentmarketing: informatie, via welk kanaal dan ook, die precies op dat moment voldoet aan de behoefte en de verwachting van de ontvanger. Vertaal dat naar ondernemers en consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid Patrick Wessels zegt: ‘De kracht van contentmarketing is het creëren van heel waardevolle content via relevante kanalen, die de afnemer zo interessant vindt dat hij in aanraking komt met je merk. Dat contact leidt tot kansen om steeds meer specifieke informatie aan te bieden en toe te werken naar je eigen bedrijf en product.’ 

 

Hoe kun je die tactiek zo toepassen dat juist jouw boodschap opvalt?

,,Door voor elke boodschap het juiste kanaal te kiezen. De combinatie van kanaal en inhoud creëert meer waarde voor je merk.’’

 

Hoe bepaal je welke media je inzet?

,,Je moet vooraf bedenken: wie bereik ik hiermee? Wat wil diegene? En hoe kan diegene daar achteraf tevreden over zijn? Soms werkt video beter omdat je in 30 seconden veel kunt vertellen. In tekst kun je juist voor verdieping zorgen. Maar het brein van de klant moet uiteindelijk zeggen: check, je hebt voldoende je best gedaan! Dat is een belangrijke voorwaarde om tevreden te zijn over wat je hebt gezien of gelezen.’’

 

In welke fase bevindt contentmarketing zich nu volgens jou?

“Veel bedrijven weten dat het belangrijk is. Het wordt nu duidelijk dat het gericht moet zijn op kwaliteit, inhoud en kanalen. Ze zoeken nu vooral mensen en middelen om het goed toe te passen.”

 

Is die kennis voldoende aanwezig bij de gemiddelde ondernemer?

“Met name in het mkb en bij zzp’ers is nog veel te winnen. Je redt het niet met alleen maar te roepen dat je beter bent dan een ander.”

 

Is er een top 3 van kanalen voor ondernemers?

“Een ondernemer moet eerst helder hebben wat zijn doelstelling is. Als je voor zichtbaarheid wilt gaan kun je op allerlei kanalen terecht. Denk aan vakbladen en gespecialiseerde websites. LinkedIn is bijvoorbeeld een prachtig startkanaal voor ondernemers, maar pas als je veel connecties hebt. Een combinatie van zichtbaarheid en vindbaarheid past weer beter op je eigen website. Dan is ook de combinatie met social media belangrijk: trek mensen met pakkende links naar jouw kanaal en biedt ze daar jouw eigen updates.”

 

En als je nog niet weet wat de doelgroep van je wil?

“Begin ermee om dat uit te zoeken. Als je een klantenservice hebt: waar stellen mensen vragen over? Wat willen ze weten over je product? Wat snappen ze niet? Er worden altijd vragen gesteld, ook als je bijvoorbeeld bakker bent en geen klantenservice hebt. Als je toch bezig bent, check ook wat er wordt gezocht via Google. Zo kun je contentmanagement inzetten op basis van wat er bij de doelgroep leeft. Veel ondernemers hebben nog niet voldoende door dat er al zoveel informatie beschikbaar is.”

 

Weet jij wat je doelgroep wil? Ga op onderzoek uit.

 

En dan?

“Test de impact van je content. Wanneer heb je het meeste bereik? Drie uur ’s middags of zes uur ’s avonds? Probeer het steeds een week achtereen en vergelijk de resultaten. Welke koppen werken beter, informatie of emotie? Wat wordt het meest aangeklikt? Hoe lang lezen ze? Bij een groot bedrijf heet dat ‘je KPI’s vaststellen’. Bij een klein bedrijf zou ik zeggen: zorg dat je weet wat je graag wilt ontdekken.”

 

En als je een complexer verhaal moet verkopen?

“De aanpak is hetzelfde. Als informatie complexer wordt heeft men de neiging om ingewikkelde artikelen te maken. Dat is de grootste onzin die er is. Ik krijg regelmatig het verwijt: wat je nu opschrijft is te simpel, te veel Jip en Janneke. Dan zijn ondernemers bang dat het negatief afstraalt op hun expertise, hun kennis. Hoe gemakkelijk iets leest zegt niets over hoe goed of hoe slecht je iets weet. Het is juist knap om iets heel moeilijks in gemakkelijke taal uit te leggen. Als je dat goed voor elkaar krijgt, ben je perfect bezig. Je brein associeert dat met iets positiefs; het voelt veilig. Als het moeilijk te lezen is, voelt het een stuk onveiliger: dat zal wel lastig en duur zijn. Er is al snel wantrouwen.”

 

Werk aan de winkel dus!

“Ik merk dat het al verandert. IT-bedrijven denken steeds vaker: wat heeft die klant eraan? Natuurlijk moet je laten zien dat je weet waar je het over hebt. Maar niet in jargon. Gebruik taal die iedereen begrijpt. Dan is goede content ook gemakkelijker te produceren.”

 

Wat is voor jou een belangrijke trend?

“Het gedrag begrijpen. Waar zijn mensen naar op zoek? Hoe doen ze dat? En als mensen iets zoeken, wat willen ze daar dan mee? We gebruiken steeds vaker gesproken zoekopdrachten. Daar je content op afstemmen maakt het veel sterker. Daar ligt veel meer waarde, omdat je veel beter begrijpt waar behoefte aan is.”

Goed artikel?
2 0

Gratis advies en boek cadeau

Dit boek ontvangen? Vul dan het formulier in. Wij sturen je direct het  boek: ‘De power van een contentplatform’ van Cor Hospes (t.w.v. € 24,95) toe en één van onze media-adviseurs neemt contact met je op voor het plannen van een vrijblijvend adviesgesprek. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap. 

Contact

  • Let op: zonder correct telefoonnummer kunnen wij je aanvraag niet verwerken