Het moet korter, maar echtheid is een voorwaarde. Het moet persoonlijker, maar wordt steeds vaker via voice-technologie opgezocht. En ja, ook jij moet aan de slag met video. Dit zijn 5 belangrijke trends op het gebied van contentmarketing voor ondernemers.

 

Een waarschuwing vooraf: dit artikel is onderdeel van onze contentmarketingstrategie. En jij, beste lezer, behoort tot onze doelgroep. Is dat fout? Integendeel! We hopen juist dat je er iets mee gaat doen. Maar we houden je misschien wel af en toe een spiegel voor. Hebben wij je aandacht? Mooi, dan is de eerste stap van onze strategie geslaagd.

 

Maak een afspraak en ontvang het boek gratis!

 

Even wat cijfers. Dit zijn de door B2B-marketeers meest opgevoerde doelstellingen voor contentmarketing in de afgelopen 12 maanden. De gegevens komen van het contentmarketinginstituut in de VS: merkbekendheid creëren (86%), sympathie in de doelgroep opwekken (79%) en bouwen aan geloofwaardigheid en vertrouwen (75%) zijn de hoogst scorende doelstellingen. Minder hoog scoren deze doelen bij dezelfde marketeers: klantenbase opbouwen (45%), verkoop en omzet genereren (53%) en loyaliteit van bestaande klanten opbouwen (63%).

 

 

Terwijl die laatste drie zich nadrukkelijker richten op het opbouwen van een duurzame relatie met klanten en (nog) niet-klanten. Dat leidt uiteindelijk tot bottom-line resultaten. Misschien heeft dit wel iets te maken met het feit dat bij 32 procent van de ondernemingen niemand fulltime met contentmarketing bezig is. Ook omdat de helft van alle responderende marketeers tenminste een deel van hun werkzaamheden uitbesteedt, met name contentcreatie. Terwijl het daar juist mee begint.

 

Vind de juiste makers

Hierna volgt een lijstje met belangrijke contentmarketingtrends voor 2020. Een advies vooraf gaan we je niet onthouden: vind makers van inhoud die begrijpen wat uniek is aan je bedrijf. Die weten hoe ze boven het middelmatige uit kunnen stijgen. Verras je publiek met hun vaardigheden via verschillende kanalen. 

 

Trend 1: Weet wat ze zoeken

We hebben afgesproken dat je voor bijzondere content gaat, geproduceerd door mensen die weten wat ze doen. Dan nog heb je maar een paar seconden om bij een klant op te vallen. Hoe kom je erachter wat die klant werkelijk interesseert? Weet wat ze zoeken. Luister naar de vragen die aan je klantenservice worden gesteld. Onderzoek welke zoektermen ze gebruiken. En bedenk dat die klant steeds slimmere apparaten gebruikt die voor hem op zoek gaan naar het beste antwoord op de vraag. Dat antwoord kun jij bieden. Als je je huiswerk hebt gedaan.

 

Trend 2: Echt en persoonlijk

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, werd eind vorig jaar tijdens een live event verrast door een ondernemer: die herkende Roberts stem van de wekelijkse podcast. Het was dus echt Van den Ham en hij was daar in hoogsteigen persoon, aanspreekbaar en aanraakbaar. Waarmee we het volgende willen zeggen: onze doelgroep heeft een beeld van de mensen die De Ondernemer maken. Als dat beeld wordt bevestigd door de persoon die zij tegenkomen (authentieke Robert) en die persoon is geïnteresseerd in het wel en wee van die ondernemer (persoonlijke Robert), bouw je een band op. Voor wie Robert van den Ham niet kan betalen: deze aanpak gaat voor elke ondernemer op. Presenteer jezelf geloofwaardig en echt in de content die je produceert. Ga ook het gesprek met een klant, via sociale media of een klantenservice, niet uit de weg. Vraag naar reacties, ervaringen, favorieten. Elk contact is een kans om een relatie op te bouwen.

 

Trend 3: De twee V’s: video en voice

Kort en goed: met video breng je in korte tijd een duidelijke boodschap over. Dat lukt je niet of nauwelijks met een artikel (tekst zorgt voor diepgang). Iedereen wil video, niet in de laatste plaats omdat ze zelf ook graag naar video’s kijken. Maar bedenk vooraf hoe je video wilt gebruiken. Iemand die een huis wil kopen doet dat doorgaans niet op basis van een video van een minuut. Die wil het gevoel hebben dat hij er uren aan heeft besteed. Maar die specifieke expertise waar de klant naar zoekt kun je wel in een korte video overbrengen. 

 

met video breng je in korte tijd een duidelijke boodschap over

 

Voice wordt heel belangrijk in 2020. De verwachtingen zijn dat de helft van alle zoekopdrachten dit jaar via spraak worden uitgevoerd. Daar kun je op inspelen door nu al jouw content af te stemmen op gesproken opdrachten. Hierbij zijn twee zaken van belang. Ten eerste moet je begrijpen hoe gesproken zoekopdrachten worden uitgesproken. Wie ‘2020 contentmarketingtrends’ intypt, zal aan een slim apparaat waarschijnlijk iets vragen als ‘wat zijn de top contentmarketingtrends van 2020?’ Door dit soort verschillen te leren begrijpen, kun je jouw content gerichter aanbieden. Bovendien, inzage in die gesproken zoekopdrachten geeft je de kans om je voice-SEO te optimaliseren en toekomstige content effectiever te produceren.

 

Trend 4: Hou het kort en simpel

Dat doen wij ook bij deze trend. Er wordt namelijk steeds minder doorgeklikt na een zoekopdracht. Waarom? Omdat het gezochte antwoord vaak al op de eerste verzamelpagina van Google staat. Wat heb jij daar als ondernemer aan? In eerste instantie weinig. Maar als je zorgt dat jouw korte, volledige antwoord op die verzamelpagina leesbaar is, vergroot je de kans dat een klant in een later stadium wel dieper in jouw content duikt.

 

Trend 5: Collega’s als influencers

Heb jij wel eens aan je collega’s gevraagd wat zij vertellen als ze op een verjaardag wordt gevraagd waar zij werken? Moet je doen. Je collega’s zijn je beste influencers en ze kosten je verder niets. Heb je nog geen goed verhaal over het waarom en hoe van jouw onderneming? Zorg daar dan voor. Je collega’s weten waar ze het over hebben en kunnen het enthousiaster vertellen dan wie dan ook. Dat enthousiasme waait over naar potentiële klanten en nieuwe collega’s. Die blijven in beide gevallen aantoonbaar langer loyaal.

Goed artikel?
7 1

Gratis advies en boek cadeau

Dit boek ontvangen? Vul dan het formulier in. Wij sturen je direct het  boek: ‘De power van een contentplatform’ van Cor Hospes (t.w.v. € 24,95) toe en één van onze media-adviseurs neemt contact met je op voor het plannen van een vrijblijvend adviesgesprek. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap. 

Contact

  • Let op: zonder correct telefoonnummer kunnen wij je aanvraag niet verwerken