Marketingkans: verlaten online winkelmandjes

Heb je een webshop of denk je erover om een webshop te starten? Ga dan eens na: hoe kan ik het mijn klanten zo makkelijk mogelijk maken om mijn producten te bestellen? Want naast een aantrekkelijk en overtuigend aanbod is een prettig bestelproces essentieel om klanten zover te krijgen dat ze producten écht afrekenen. Lees hoe je jouw bestelproces optimaliseert en voorkom verlaten online winkelmandjes.

Webshopbezoekers die hun digitale mandje volladen, geweldig! Nog beter: consumenten die de producten ook echt bestellen. Want niets is frustrerender dan verlaten winkelmandjes. Je was zo dicht bij een transactie maar ergens ging het mis.

Erachter komen wat dat ‘ergens’ precies is, kan het aantal verlaten winkelmandjes fors laten dalen. Tegelijkertijd kun je de winkelmandverlaters op een later moment alsnog overtuigen om hun bestelling af te ronden. Op deze manier zijn zij de ideale doelgroep voor een campagne: ze kennen je winkel en hebben interesse in je producten, ze hebben alleen nog een laatste zetje nodig.

Doe je voordeel met deze 7 tips om je webshop te optimaliseren. En lees meer over de marketingkansen van verlaten online winkelmandjes.

 

Tip #1. Voorkom onverwachte kosten

Stel: je hebt na lang wikken en wegen een keuze gemaakt voor een product. Je legt het in je winkelmandje, klikt de volgende stappen door en komt er bij het betalingsscherm achter dat je verzendkosten moet betalen. Daarop had je niet gerekend. Wat doe je dan? Veel klanten gaan dan opnieuw nadenken of ze die bestelling écht willen plaatsen. En klikken je webshop weg.

Dit kun je eenvoudig voorkomen door vooraf duidelijk te zijn over extra kosten. Je klant voelt zich misleid als hij uiteindelijk meer moet betalen dan hij verwachtte. Wees dit moment voor!

 

Tip #2: Bied verschillende betalingsmogelijkheden

Voor de meeste consumenten is iDeal een ideale betalingsmethode. Maar wil je ook zakelijke klanten bereiken, dan ligt dit iets anders. Het kan zijn dat de besteller niet gemachtigd is om te betalen. Bied je in zo’n geval geen andere opties dan iDeal, dan ben je een potentiële klant kwijt. Overboeking, direct op je rekening of via een provider, is voor deze klant wél een optie.

Ga dus na: welke klanten bezoeken mijn webshop en welke betalingsvoorkeur hebben zij? Kies vervolgens de betalingsmogelijkheden die bij je klant én je onderneming passen.

 

Tip #3: Ga voor snelheid

Frustratie tijdens het bestelproces wil je voorkomen. Want dit is een reden om weg te klikken. Zorg dat je webshop voldoet aan de wensen en verwachtingen van je klant. Oók als het gaat om snelheid.

 

Tip #4: Geef klanten de kans om zonder account te bestellen

Je wilt je klanten leren kennen zodat je daarvan kunt profiteren in campagnes of mailings. Daarom is het slim om nieuwe klanten een account te laten aanmaken. Maar niet iedere klant zit hierop te wachten. Sterker nog: sommige klanten haken af als duidelijk wordt dat ze een account moeten aanmaken. Bied daarom ook een mogelijkheid aan om als gast af te rekenen.

Vermeld wel de voordelen van een account. Bijvoorbeeld: sparen voor speciale kortingen, als eerste op de hoogte van evenementen en acties of eenvoudig je favoriete producten opslaan. Verloopt het eerste bestelmoment soepel, dan komt je klant terug en besluit hij wellicht wél een account aan te maken voor een nog betere beleving bij toekomstige bestellingen.

Wachtwoord vergeten?
Heeft je klant eenmaal een account dan is een veelvoorkomende afhaker het vergeten wachtwoord. Een nieuw wachtwoord opvragen, bevestigen, zelf het wachtwoord weer aanpassen: gedoe. Je kunt dit probleem wegnemen door te werken met eenmalige wachtwoorden. Zo kunnen gebruikers eenvoudig inloggen met een gegenereerde code die zij ontvangen via bijvoorbeeld sms.

 

Tip #5: Automatisch afrekenproces

Klanten met een account verwachten dat hun gegevens opgeslagen worden, zodat die later direct zijn ingevuld als zij iets bestellen. Zorg dus dat dit in orde is. Zo bespaar je consumenten de moeite om hun naam, adres en betalingswijze steeds opnieuw in te vullen. Mocht er iets veranderen in hun situatie, dan kunnen ze dit zelf aanpassen.

Zeker voor mobiele bestellers is het belangrijk dat de gegevens makkelijk in te vullen zijn, of ingevuld blijven. Invulvelden die niet geschikt zijn voor bediening met je wijsvinger zijn frustrerend.

 

Tip #6: Overweeg een mobiele app

Je webshop geschikt maken voor mobiele gebruikers kan door een mobiele versie van je website te laten maken óf door een app te ontwikkelen. Die tweede optie brengt vaak meer kosten met zich mee. Dus vraag je eerst af: hoe belangrijk zijn extra functionaliteiten zoals de mogelijkheid om pushberichten te versturen of de inhoud ook offline kunnen aanbieden? En heeft je doelgroep behoefte aan de app? Doe nauwkeurig onderzoek naar deze vragen en maak vervolgens een beslissing.

 

Tip #7: Geef consumenten het laatste zetje

Het kan zijn dat winkelmandverlaters niet wegklikken vanwege een hindernis zoals hiervoor genoemd. Maar omdat ze toch nog niet geheel overtuigd zijn van hun keuze. Neem daarom eens het betalingsscherm onder de loep. Is dit helder, overzichtelijk en overtuigend? Plaats bijvoorbeeld positieve reviews op deze pagina om twijfelende klanten het laatste zetje te geven.

Marketingkans: e-mailen en campagne
De vorige tips lieten zien wat je kunt doen om winkelmandverlating te voorkomen. Als dit fenomeen toch blijft bestaan, kun je deze groep klanten alsnog proberen te overtuigen tot aanschaf over te gaan met marketing.

Regel het systeem achter je webshop zo in dat het automatisch een mailing verstuurt naar klanten met een account en een gevulde winkelmand. Het liefst in meerdere fases. Na een uur kun je bijvoorbeeld een mailing sturen met de vraag ‘kunnen we je ergens bij helpen?’. Na een dag kun je de consument erop attenderen dat hij nog iets in de winkelmand heeft liggen.

Daarnaast kun je een campagne inrichten met winkelmandverlaters als doelgroep. Breng bij hen verbeteringen in het bestelproces onder de aandacht, deel overtuigende verhalen over jouw onderneming en attendeer hen op evenementen die je organiseert. Zo blijf je met deze groep twijfelende consumenten in contact en overtuig je hen om voor jouw product te kiezen.

Meer weten?

Wel je weten hoe je zo’n gerichte campagne opzet? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze media-adviseurs. Zij laten je graag zien hoe je meer rendement behaalt met strategische campagnes.