Gericht adverteren onder potentiële klanten
Hoe zorg je dat je advertenties onder de aandacht van de juiste doelgroep komen? Met targeting richt je jouw reclame-uitingen alleen aan personen voor wie ze interessant zijn. Zo behaal je optimaal resultaat met je advertentiebudget. Ontdek op welke manieren je het beste kunt targeten.
Match boodschap en locatie
Heb je er alles aan gedaan om een aansprekende advertentie (of vacature) op te stellen, speciaal voor jouw doelgroep? Top! Dan is het zaak om die advertentie ook aan de juiste personen te laten zien. Anders sla je de plank alsnog mis. Met targeting match je de boodschap en de locatie voor méér overtuigingskracht.
Hoe target je op locatie?
Je kunt ‘locatie’ zien als een fysieke plek: een regio of stad bijvoorbeeld. Of als een online plek: een voorspelling van nieuwssites waarop je doelgroep waarschijnlijk te vinden zal zijn. Je target in dit laatste geval op basis van data die verzameld is onder online bezoekers.
Retargeting
Ook op het online gedrag van je doelgroep kun je targeting loslaten: retargeting. Heeft een webshopbezoeker zijn winkelmandje gevuld maar de koop niet afgerond? Toon hem een advertentie van een van die producten terwijl hij een andere website bezoekt. En heeft een bezoeker wél een aankoop gedaan? Benut die ‘koopbereidheid’ en toon een advertentie van een product dat hierop aansluit of op een andere manier relevant is.
Gericht sollicitanten aanspreken
Targeting is ook nuttig als je een vacature wilt vervullen. Target bijvoorbeeld kandidaten die binnen een straal van 15 kilometer van je bedrijf wonen. En als je weet dat je doelgroep het geen probleem vindt om te reizen, richt je dan op plaatsen waarvan je weet dat je daar je doelgroep bereikt. Rondom universiteiten, in grote steden of op beurslocaties.
Praktische tips en inspiratie
Succesvol je doelgroep bereiken en aanspreken met targeting.