Socialmediastrategie? Die maak je zélf

Wat verwacht je van je socialmediakanalen? En heb je daarop je aanpak afgestemd? Als je een betrokken groep volgers wilt die ‘fan’ zijn van jouw product of dienst, dan heb je een socialmediastrategie nodig. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ontdek hoe je met een goed plan social media laat werken voor je onderneming.

 

Wie is in charge?

Voordat je een plan hebt, moet je weten: wie gaat de kar trekken? Wie gaat de berichten maken, plaatsen en de reacties bijhouden? Het is belangrijk om dit goed af te stemmen en alle collega’s daarover bij te praten. Zo zorg je voor consistentie in je uitingen én weet je zeker dat het socialmediaplan dat je maakt ook echt nageleefd wordt.

 

Houd het eenvoudig

Maak je basisplan niet te ingewikkeld. Het gaat erom dat je een duidelijke richtlijn hebt waarmee je eenheid aanbrengt in je berichten. Zodat je steeds dezelfde boodschap uitdraagt, met herkenbare beelden en tekst.

 

Wat hoort er in het plan?

Het is jouw plan, dus je bent vrij om erin vast te leggen wat je wilt. Je kunt online op zoek gaan naar een template. Je kunt ook zelf een Word-document openen en de volgende punten vastleggen:

– Wat wil je bereiken? Maak het concreet, mét cijfers.
– Wat is de kernboodschap van je uitingen? Omschrijf wat je doelgroep moet onthouden van je posts.
– Hoe ga je die posts vormgeven? Denk aan video, visuals of tekst.
– Welke socialmediakanalen kies je? Onderzoek waar je doelgroep actief is.
– Maak in grote lijnen een planning. Bijvoorbeeld: 3 keer per week posten.

 

Volgende stap: nauwkeurige planning

Nu je de richtlijnen hebt, kun je starten met de complete planning. Die planning kun je maken in een Excelbestand. Plaatsingsdatum, onderwerp, vorm en online kanaal: dat is alles wat erin moet staan.

Vraag collega’s om ideeën aan te leveren bij de collega die verantwoordelijk is voor social media, zodat je posts worden ‘gedragen’ door alle collega’s. Zo heb je ook meer kans dat zij berichten delen en zo in hun netwerk verspreiden.


Praktische tips en inspiratie

Lees meer over het professionaliseren van je socialmediakanalen.

Schrijf je in voor gratis toegang

Wil je gratis toegang tot premium stories? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Dan ben je ook als eerste op de hoogte van de nieuwste artikelen, video’s, whitepapers, infographics en podcasts.

 

Samenwerken met DPG Media

Bekijk hoe onze samenwerking met andere ondernemers eruit zag. En lees hoe we jou verder kunnen helpen.

Case: Visit Brabant

Meer succesverhalen

 

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe social media jouw campagnes versterkt. En geven je advies over een strategische inzet.