Scoor met jouw socialmediakanaal

Sociale media geven je een kans om in contact te komen en in dialoog te gaan met je doelgroep. En dat op een heel toegankelijke manier: iedere ondernemer kan eenvoudig een socialmediakanaal aanmaken. Hoe maak je vervolgens aantrekkelijke berichten die je doelgroep aanspreken en overtuigen van jouw aanbod? Doe je voordeel met 7 tips.

 

Ben je al langer bezig met social media, maar heb je het idee dat er verbeterkansen liggen? Of overweeg je te starten met social media, maar stel je dit steeds uit omdat je niet weet hoe je aansprekende berichten maakt? Ga dan eens na: welke berichten spreken mij aan? En wat vind ik interessant of vermakend om te zien bij de ondernemingen die ik online volg? Laat je inspireren!

De volgende stap zetten en starten met (de verbetering van) je socialmedia-activiteiten, dat kan lastig zijn. Daarom hebben we 7 tips op een rijtje gezet waarmee je voldoende handvatten hebt om aan de slag te gaan.

 

Tip #1: Kies een chief social media

Een socialmediabericht staat niet op zichzelf. Je kunt pas scoren met je berichten als je de ‘organisatie’ op orde hebt. Begin dus met wat voorbereidend werk. Is er iemand verantwoordelijk voor de social media, of is het onduidelijk wie die taak op zich neemt? Besluit in overleg wie de chief social media wordt. Wie de berichten plaatst, de reacties erop in de gaten houdt én reageert.

 

Tip #2: Formuleer een ‘beleid’

Wat wil je precies gaan delen op social media? En op welke kanalen wil je zichtbaar zijn? Op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn óf allemaal? Plan een moment waarop je met de chief social media nadenkt over wat je wilt bereiken met je socialmediaberichten en wat voor soort berichten je wilt delen.

Wil je bijvoorbeeld laten zien wat je precies doet, het verhaal achter je organisatie onder de aandacht brengen of kennis delen? En hoe ga je berichten opbouwen: standaard met afbeelding of niet? Maak een compact document waaraan de chief social media houvast heeft.

 

Tip #3: Maak een planning

Nu je insteek helder is, is het tijd om een planning te maken. Zo zorg je dat er regelmatig iets online komt én dat de berichten doordacht zijn. Neem de tijd om een lijst met onderwerpen en plaatsingsdata op te stellen. Doe dit bijvoorbeeld één keer in de maand op een vast moment, samen met de chief social media. Of laat de socialmediaverantwoordelijke zelf hierin het voortouw nemen.

 

Tip #4: Richt je profiel volledig in

Als je een winkel hebt, zorg je dat je etalage oogverblindend is. Heb je bedrijfswagens of kleding, dan let je erop dat die representatief zijn. Zo is het ook met social media: zorg dat jouw profiel er netjes bij staat.

Plaats je berichten op Twitter of Instagram? Zorg dan dat je bio aansprekend of grappig en in ieder geval duidelijk is. Op LinkedIn en Facebook moet je informatiepagina op orde zijn. En vergeet de avatar en omslagfoto niet. Kies bijvoorbeeld het logo van je onderneming als profielfoto en een teamfoto voor de omslag.

 

Tip #5: Verzorg je uitingen

Je profiel is klaar voor gebruik, je eerste (verbeterde) bericht kan online. Een belangrijke tip: zorg dat je uitingen verzorgd zijn. Dat het voor je volgers prettig is om naar de kijken, want: het oog wil ook wat.

Vermijd spelfouten, te veel hoofdletters of overmatig gebruik van uitroeptekens. Plaats je berichten op Facebook of LinkedIn? Maak dan je tekstberichten niet te lang. De meeste mensen scrollen snel door hun tijdlijn heen en nemen niet de tijd om op ‘lees meer’ te klikken. Twitter heeft een tekstlimiet, dus ook daar is het zaak het kort te houden. Versterk je bericht met mooie visuals waarin je een korte tekst plaatst om aandacht te trekken.

Voor Instagram zijn mooie foto’s of sprekende video’s onmisbaar. Zorg dat je alle beelden op dezelfde manier bewerkt zodat deze herkenbaar zijn. Kijk uit met collages, dit kan rommelig ogen en je foto’s onherkenbaar verkleinen. En heb je ook minder mooie foto’s die je toch graag wilt delen? Plaats die dan in je stories.

 

Tip #6: Haak in op actualiteit

Zie je een mogelijkheid om in te haken op de actualiteit? Grijp je kans. Want een goede inhaker maakt dat je doelgroep ziet dat je weet wat hen bezighoudt. Dat je betrokken bent en begrijpt wat er leeft.

Je kunt gepland inhaken op evenementen of feestdagen, zoals Bol.com doet in dit Facebookbericht. Én spontaan inhaken, zoals Madurodam hier doet op Twitter. Gebruik bij inhakers zeker een passende hashtag (#), zodat je bericht gemakkelijk teruggevonden kan worden door geïnteresseerde nieuwsvolgers.

Wil je nog meer effect met je inhaker? Maak dan gebruik van Xtra Social. Hiermee plaats je jouw socialmediaposts eenvoudig door op verschillende bekende online nieuwssites.

 

Tip #7: Focus op interactie

Een aansprekend bericht lokt een reactie uit. En dat is wat je wil: contact met je doelgroep. Alleen zenden is dus niet genoeg. Zorg dat je berichten plaatst die je doelgroep activeren. Dit kan met de inhakers, maar zeker ook met eigen berichten. Niet alleen kennis zenden, maar je verdiepen in wat je doelgroep interessant vindt om te zien. En wil je je doelgroep rechtstreeks oproepen een reactie te geven? Sluit je bericht dan af met een vraag die gemakkelijk te beantwoorden is.

Als er reacties komen op je bericht, is een vervolgreactie van jouw kant onmisbaar. Aan je chief social media de taak om hiermee aan de slag te gaan. Of het nu een positieve reactie of een negatieve reacties is. Blijf in dialoog!

Meer weten?

Wil je eenvoudig een groter publiek bereiken met jouw inhaker? Of de resultaten van je activiteit op sociale media versterken met een advertentie? Neem vrijblijvend contact op met één van onze media-adviseurs. Zij laten je graag zien hoe je jouw doelgroep raakt én overtuigt met een strategische campagne. En helpen jou zo je doelen te behalen.

Contact