Overtuigende arbeidsmarktcommunicatie voor jouw organisatie

Ben je op zoek naar nieuwe collega’s en wil je weten hoe je jouw wervingsstrategie kunt verbeteren? Ontdek hoe je in contact komt met potentiële sollicitanten, op welke manieren je hen overtuigt te solliciteren én wat je vervolgens kunt doen om hen voor langere tijd te binden aan jouw organisatie. In deze podcast geven we je praktische tips over duurzame werving, met effect op de lange termijn.

5 tips om effectief meer (toekomstig) personeel te bereiken

Talentvolle nieuwe collega’s vinden en inwerken kost tijd en energie. Daarom wil je hen zo lang mogelijk behouden als ze eenmaal hun draai hebben gevonden. En dat beoogde resultaat begint bij de werving.

 

Tip 1: Maak een heldere vacature

Je wilt dat alleen geschikte kandidaten solliciteren, zodat je een perfecte match kunt maken. Dat begint bij een heldere vacature. Als je hierin de essentie raakt, zullen de juiste mensen zich aangesproken voelen.

Hoe doe je dat dan? De belangrijkste tip: maak je tekst concreet. De bekende ‘spin in het web die geen 9 tot 5-mentaliteit heeft’ is nietszeggend. Het voegt inhoudelijk niets toe aan je vacaturetekst en niemand voelt zich erdoor aangesproken. Kies liever voor: ‘Jij stuurt de afdelingen x en y aan en bent het aanspreekpunt van de directie. Dit betekent dat je één dag in de week na 5 uur een meeting hebt.’

Zorg verder dat de tekst niet te lang is. Benoem in bullets de belangrijkste dagelijkse taken, wat de potentiële collega daarvoor terugkrijgt én waaraan een kandidaat écht moet voldoen. Houd het realistisch en overzichtelijk en zorg dat je tot de kern komt. Als je zelf precies weet wie je zoekt, zul je zien dat je dit ook bondig kunt omschrijven in de vacature.

 

Tip 2: Verdiep je in de motivatie van sollicitanten

Is jouw branche ontvankelijk voor instromers vanuit andere sectoren, en wil je die instroom bevorderen? Ga dan eens na: wat kan voor deze doelgroep een bepalende factor zijn om over te stappen? Zeker als het salaris door een switch lager wordt, is het belangrijk om je wervingscampagne aan andere positieve, aantrekkelijke punten op te hangen. Denk bijvoorbeeld aan regelingen voor onderwijs, persoonlijke ontwikkeling, flexibele werktijden of vrije dagen.

 

Tip 3: Bewijs wat je zegt

Die verschillende mooie voorwaarden kun je benóemen. Maar bewíjzen heeft nog meer overtuigingskracht. Geef je collega’s het woord. Laat hen vertellen wat hun werk zo uitdagend maakt, wat voor hen redenen waren om hier aan de slag te gaan en hoe het hen bevalt. Dit kun je doen in blogs of video’s, die je plaatst op je website, deelt op social media en waarnaar je verwijst in de vacaturetekst. Zo maken sollicitanten ook direct kennis met hun aanstaande collega’s en krijgen zij een beter beeld bij je organisatie.

 

Tip 4: Communiceer doelgericht met targeting

Je hebt nu een heldere vacaturetekst, een aansprekende boodschap en volop overtuigingskracht. Tijd om dit alles onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Dat kan heel gericht, via verschillende vormen van online targeting. We geven je twee voorbeelden.

Zoek je bijvoorbeeld een sollicitant in de omgeving van jouw organisatie? Kies dan voor regiotargeting en bereik jouw doelgroep op een specifieke locatie. Breng de vacature bijvoorbeeld onder de aandacht in de regio of heel lokaal: in jouw stad of dorp. Denk eens aan indebuurt.nl, nationale vacaturebank, of één van de vele huis-aan-huiskranten.

Je kunt ook kiezen voor first party audiences. Beschikbare data van websitebezoekers wordt gebruikt om specifieke doelgroepen samen te stellen. Dit kun je doen op basis van socio-demografische gegevens, interesses of intentie.

 

Tip 5: Kom je beloftes na

Als je eenmaal de perfecte kandidaat hebt gevonden en de handtekeningen onder het arbeidscontract staan, wil je dat de samenwerking een succes wordt. Een bepalende factor is daarbij of de baan écht is wat de nieuwe collega voor ogen had, op basis van de vacature en gesprekken die gevoerd zijn. Als blijkt dat de werkelijkheid totaal anders is dan van tevoren gedacht, is de kans groot dat je binnen korte tijd wéér op zoek moet naar een nieuwe collega. Zorg dus dat wat je belooft ook echt realistisch is.

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Wil je een perfecte match vinden voor jouw vacature? Onze media-experts van DPG Media helpen je graag verder. Wij weten hoe je data over jouw doelgroep verzamelt en die data inzet om potentiële sollicitanten écht aan te spreken. Maak eens een vrijblijvende afspraak met een expert en ontdek welke kansen er zijn om jouw wervingsstrategie en arbeidsmarktcommunicatie te versterken.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.