Je hebt een mooi product of slimme dienst bedacht. Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen hiervan horen. Logisch! Hoe pak je dat aan? Ontdek hoe je jouw product of service succesvol in de markt zet en onder de aandacht brengt bij een breed publiek.

 

1. Maak een planning en time de lancering

Een succesvolle lancering, die plan je zorgvuldig. Noteer wat er moet gebeuren om je product te kunnen lanceren en koppel daar deadlines aan. Time vervolgens het moment waarop je een start wil maken met aandacht generen voor je nieuwe product of dienst. Dit kan al vóór de lancering.

Stel ook een tijdlijn op voor de campagne en prik de datum voor de lancering: de dag waarop jouw product of dienst daadwerkelijk in de verkoop gaat. Plan ook alvast acties tot een aantal weken ná de lancering. Zo zorg je dat jouw product of dienst voor langere tijd in the picture blijft.

Heb je partners of maak je gebruik van wederverkopers of verkooppunten? Bedenk dan ook tijdig wanneer je hen inlicht over jouw nieuwe aanbod.

 

2. Bedenk een creatieve campagne

Je wil dat jouw product of dienst de aandacht trekt en vasthoudt. Bedenk daarom een pakkende, creatieve campagne waarin je jouw idee op een aansprekende manier onder de aandacht brengt. Probeer je doelgroep daarbij te verrassen. Bedenk een creatieve invalshoek.

Kies het liefst voor een combinatie van uitingen. Zo vergroot je je bereik en creëer je meer contactmomenten. Ontwerp bijvoorbeeld een aansprekende poster die je kunt verspreiden op diverse locaties. Maak een professionele video die je deelt op social media. En creëer opvallende banners om online je doelgroep aan te spreken.

Hoe doe je dat nu, een creatieve campagne uitdenken? Kies bijvoorbeeld een prikkelend thema, of verbluf juist met gave beelden. Neem de tijd om hierover met je team te brainstormen. Want creativiteit komt je overtuigingskracht hoe dan ook ten goede. Onze media-adviseurs denken eventueel ook graag met je mee.

 

3. Laat van je horen bij de pers

Kijk ook naar kansen voor free publicity. Schrijf bijvoorbeeld een persbericht over jouw nieuwe product en mail dit naar de redacties van relevante media. Dit kunnen landelijke media zijn, maar denk zeker ook aan lokale bladen en platforms.

Tip: steek het persbericht zo redactioneel mogelijk in (niet commercieel). Journalisten herkennen een commercieel praatje direct en verplaatsen je bericht dan al snel naar de prullenbak. Benadruk het voordeel van jouw product of dienst dus zo objectief mogelijk.

Voeg ook hoogwaardige, rechtenvrije afbeeldingen toe van je product. Plaats deze als download achter een link. Zo maak je het journalisten zo gemakkelijk mogelijk om jouw stuk te publiceren mét hoogwaardig beeldmateriaal.

 

4. Adverteer!

Je bereikt je doelgroep pas echt met doeltreffende advertenties. Onderzoek eerst waar jouw doelgroep zich begeeft. Bereik je hen het beste online of juist via print? Een mix hiervan is uiteraard ook mogelijk. Zo bereik je een nog veel groter publiek. En maak je jouw product nog zichtbaarder.

Bij adverteren denk je misschien al snel aan een klassieke advertentie in een magazine of krant. Dat kan en is al erg effectief. Maar kijk ook verder: er zijn méér mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld ook aan advertenties op social media of maak een aansprekende video in plaats van een geschreven advertentie. Alles is mogelijk.

Bepaal ook hier weer: wáár wil je adverteren? Wil je dat heel Nederland van je product hoort? Of focus je juist op een regionale of lokale doelgroep? Kies vervolgens het medium dat hierbij past.

En vind je het lastig om hiervoor een budget te bepalen? Lees het artikel over hoe je een doordacht budget vaststelt.

 

5. Branded content

Een mooie aanvulling op je advertenties is branded content. Dit is een verhaal over jouw nieuwe product of dienst in een redactionele context. Kortom, een commerciële boodschap, journalistiek verpakt. Je kunt jouw artikel laten plaatsen op gerenommeerde nieuwssites, landelijk, regionaal of lokaal. Dit verhoogt de attentiewaarde van lezers.

Branded content biedt ook ruimte voor verdieping en achtergrond. En draagt bij aan je naamsbekendheid en imago. Het ideale verlengstuk van je advertenties dus.

 

6. Benut het bereik van ambassadeurs

Zorg dat het nieuws over jouw nieuwe product zich als een lopend vuurtje verspreidt. Zet ambassadeurs in! Dit kunnen influencers zijn op social media, maar ook recensenten van magazines. Vraag hen om jouw nieuwe product uit te proberen en online hun bevindingen te delen. Zoek hierbij uiteraard wel een ambassadeur die past bij het product en die jouw doelgroep goed vertegenwoordigt.

En vergeet hierbij je collega’s vooral niet: op hun persoonlijke socialmediakanalen hebben zij wellicht een groot bereik dat je kunt benutten. Als je dit goed afstemt met hen, zijn zij waardevolle ambassadeurs. Vraag hun bijvoorbeeld de berichten die je op de kanalen van je onderneming deelt ook op hun eigen kanalen te delen.

Heb je al klanten? En zijn er klanten met wie je een goede relatie hebt? Stuur ook hen het product gratis toe en vraag hiervoor wellicht een positieve review terug.

 

7. Demo’s, webinars en presentaties

Je wil dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwe product ontdekken én omarmen? Laat hen de voordelen dan zelf ervaren. Gaat het om een nieuwe tool, app of nieuwe software, bied dan bijvoorbeeld een gratis demo aan. Toon de mogelijkheden in een webinar of houd een kosteloze presentatie.

Tip: vraag bij inschrijven om e-mailadressen en vraag of de (potentiële) klant mailings wil ontvangen. Zo bouw je direct je mailinglijst uit. Handig voor toekomstige nieuwsbrieven.

 

8. Blijf communiceren

Goed. Je hebt je product succesvol gelanceerd. Je eerste campagne is een feit. Nu is het zaak om door te pakken. Blijf communiceren. Laat het niet bij die ene campagne. Wil je onder de aandacht van je doelgroep blijven, dan is het zaak om doorlopend van je te laten horen. Bedenk gave acties en deel deze via social media, overtuigende advertenties en aansprekende branded content.

Kortom: kijk continu naar kansen om je product én merk onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Zo benut je de kracht van herhaling en zorg je geleidelijk aan voor (nog) meer (naams)bekendheid.

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij weten precies wat de favoriete media van jouw doelgroep zijn. En adviseren je via deze kanalen de ontwikkelingen in jouw onderneming onder de aandacht brengt, met een ‘zichtbaarheidsboost’.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.