Grote kans dat jij al eens overwogen of geprobeerd hebt om online te adverteren. Maar weet je ook hoe je de juiste klanten bereikt en hoe je het beste te werk gaat? In dit artikel vertellen we je de ins en outs van display advertising. 

 

Wat is display advertising?

Je kunt display advertising zien als de digitale versie van billboards die je langs de snelweg ziet staan. Maar ook de vergelijking met een advertentie in de krant of een commercial op de televisie misstaat niet. In alle gevallen betaal je als adverteerder aan de eigenaar van de advertentieruimte. In de voorgaande vergelijkingen heb je het dan respectievelijk over de vastgoedeigenaar, de uitgever en het televisiestation. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken die klant kunnen worden van jouw bedrijf. Bij display advertising betaal je voor online advertentieruimte om een banner (een online advertentie) te plaatsen, eveneens met als doel: het bereiken van jouw doelgroep. Nu we de betekenis van display advertising hebben besproken, gaan we kijken naar de voordelen van display advertising.

 

Online adverteren

Het grote verschil tussen de traditionele manieren van adverteren en display advertising is dat je online veel gerichter kunt adverteren. Waarschijnlijk heb je al een goed beeld van je doelgroep. Stel je bent producent van boekhoudsoftware voor bedrijven. Dan is een website over ondernemerschap een logische plek om te adverteren. De plek waar je doelgroep te vinden is, is de plek waar jouw bedrijf te zien moet zijn. Moet je dan met al die websites stuk voor stuk onderhandelen over het weergeven van jouw advertenties? Dat kan, maar hoeft beslist niet. Een display advertising network neemt je dit werk uit handen.

 

Display advertising network

Het startpunt van een succesvolle online campagne is vaak een display advertising platform of display advertising network. Dat is een systeem dat het mogelijk maakt om op veel verschillende websites te adverteren. Zie het als een soort marktplaats die websites en adverteerders samenbrengt. Twee bekende spelers zijn het Google Display Network en het Online display netwerk van DPG Media genaamd Adoptimize. Beide spelen zeer actief in op de trends binnen display advertising, zoals dynamische content en data driven marketing. Dat dit laatste steeds belangrijker wordt blijkt wel uit het samenwerkingsverband tussen RTL en DPG Media en uit de krachtenbundeling van Disney en Google. Doordat zij hun data bundelen, kunnen zij hun adverteerders nog beter van dienst zijn.

 

Gericht targeten

De display netwerken bieden tal van kenmerken waarop je kunt targeten. Zo kun je zorgen dat alleen mensen in een bepaald deel van de wereld je advertenties zien, of dat je advertenties alleen een bepaald deel van de dag worden weergegeven. Dat kan relevant zijn als je bijvoorbeeld een lunchroom hebt of een nachtclub. Bovendien kun je vaak selecteren op leeftijd, geslacht en/of locatie.

 

Meer bezoekers op je website

Nu je weet dat je jouw advertenties onder de aandacht kunt brengen bij het gewenste publiek, is het tijd om de volgende mogelijkheid van display advertising te verkennen. In tegenstelling tot een krantenadvertentie is een online advertentie interactief, oftewel aanklikbaar. Dat maakt het een prachtige manier om bezoekers naar de website of social media van jouw bedrijf te sturen. Afhankelijk van je marketingdoelen kun je de klant daar verleiden om iets te kopen of om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

 

De boodschap concreet maken

Hoe je advertentiecampagne eruit komt te zien hangt dus in grote lijnen af van de doelgroep of doelgroepen waar je je op richt. Op welk moment van de dag of op welke dag van de week zijn ze vatbaar voor jouw boodschap? En welke boodschap wil je precies overbrengen? En welke toon of stijl gebruik je daarvoor? Kortom: Wie is je doelgroep, wat wil je ze vertellen en hoe doe je dat? Als je die vragen van tevoren beantwoord, dan haal je het maximale uit iedere euro die display advertising kost.

 

Doelen vaststellen

Voordat je een advertentiecampagne start is het belangrijk om te bepalen welke doelen je ermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer mensen bekend maken met het bestaan van je bedrijf? Of wil je een nieuw product onder de aandacht brengen van mensen die je bedrijf al kennen? Stel je doelen vast, zodat je ook kunt bepalen wanneer je campagne een succes is.

 

Bereik meer klanten

Terugkomend op het voorgaande voorbeeld van de softwareontwikkelaar, is het eerste doel om te zorgen dat zoveel mogelijk ondernemers weten dat je bedrijf of product bestaat. Dat bereik je met een opvallende advertentiecampagne die gericht is op een breed publiek. Een ander doel kan zijn om te zorgen dat mensen aan jouw bedrijf of product denken op het moment dat ze het nodig hebben. Dat doe je door in te spelen op de uitdagingen van jouw doelgroep en door de voordelen van jouw product te belichten.

 

Conversie

Een logisch doel zou natuurlijk zijn om mensen over te laten gaan tot het aankopen van jouw product. Je target dan zeer gericht op de doelgroep voor jouw product en zorgt dat de drempel om betalende klant te worden zo laag mogelijk is. Retargeting of remarketing is bij uitstek geschikt voor dit laatste doel.

 

Remarketing

Remarketing, ook wel retargeting genoemd is een veel voorkomende techniek die onlosmakelijk verbonden is met display advertising. Remarketing is simpelweg het opnieuw benaderen van bezoekers die al eerder een bezoek brachten aan jouw website. Het blijkt namelijk dat mensen vaak niet bij een eerste bezoek geneigd zijn om een aankoop te doen. Met remarketing blijf je langer onder de aandacht van de potentiële klant doordat hij of zij jouw advertenties te zien krijgt op verschillende websites. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een klant op jouw website de mogelijkheden van jouw boekhoudpakket bekijkt en zich vervolgens verder gaat oriënteren op internet. Als tijdens dat oriënteren jouw advertentie met een mooi aanbod opduikt, dan is de kans groter dat de klant zijn geld uitgeeft bij jou.

 

Case

Een voorbeeld van een bedrijf dat een succesvolle campagne met online banners had, is Familie Beekhuizen Makelaardij in de regio Tiel. De doelen die het familiebedrijf nastreefden waren het vergroten van naamsbekendheid en promotie van de Open Huizen Dag. Ze maakte daarbij gebruik van Adoptimize banners van DPG Media. Het meetbare resultaat van de campagne zijn duizenden views op hun site en voldoende deelnemers aan de Open Huizen Dag.

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je online opvalt en je onderscheidt van je concurrent. Overtuig je doelgroep met doordachte online zichtbaarheid en versterk je positie in jouw branche.

Contact