Als het over de marketing van je bedrijf gaat, is het steeds meer social media, adverteren en contentmarketing wat de klok slaat. Je zou bijna vergeten om e-mailmarketing op te nemen in je marketingmix. In dit artikel leggen we je uit wat e-mailmarketing is, welke tools je kunt gebruiken en wat de laatste trends zijn op het gebied van e-mailmarketing.

 

Als je een mailbox hebt, dan weet je bewust of onbewust al wat de betekenis van e-mailmarketing is. Tussen de tientallen e-mails die je per dag binnen krijgt, zitten vaak nieuwsbrieven van webwinkels waar je weleens iets hebt gekocht of bedrijven en organisaties waaraan jij jouw mailadres hebt gegeven. Nieuwsbrieven bestaan al zo lang als het internet en zijn nog altijd een goede methode om klanten te bereiken. Door gebruik te maken van nieuwe technieken kan dat bovendien persoonlijker en efficiënter dan ooit tevoren.

In de volgende alinea’s vertellen we je alles om een goede start te maken met e-marketing. En vertellen we je daarnaast ook nog over een manier waarop je wel kunt profiteren van de kracht van e-mail, zonder zelf een nieuwsbrief op te zetten.

 

E-mailadressen verzamelen

De eerste twee stappen die je moet nemen om te starten met e-mailmarketing zijn: het verzamelen van e-mailadressen en het opzetten van een strategie. Het verzamelen van e-mailadressen waarop jouw klanten bereikbaar zijn, kun je simpelweg het beste doen op de plekken waar jouw klanten zich bevinden. Heb je een winkel? Dan kun je bijvoorbeeld aan iedere klant aan de kassa naar zijn of haar e-mailadres vragen. Sta je met je bedrijf op een evenement? Dan is dat een mooie plek om de klant kennis te laten maken met jouw mailinglist. Met behulp van een tablet kun je ze eenvoudig laten inschrijven. Een belangrijke manier om aan adressen te komen is natuurlijk ook je eigen website. Hierop kun je een formulier zetten, waar bezoekers hun mailadres kunnen opgeven. Mensen schrijven zich nooit zomaar in voor een nieuwsbrief. Er moet een motivatie tegenover de inschrijving staan. Dat kan bijvoorbeeld de belofte zijn dat de nieuwsbrief regelmatig exclusieve aanbiedingen bevat. Mensen zijn ook gevoelig voor korting op de eerstvolgende aankoop als ze zich inschrijven. Of wellicht worden jouw klanten wel blij van een cadeautje in de brievenbus of mailbox direct nadat ze zich hebben ingeschreven.

 

Zorg dat je AVG-proof bent

Nu je mailadressen hebt, is het goed om te weten wat je er precies mee gaat doen. Sterker nog, dat moet je al weten voordat je de adressen gaat verzamelen met het oog op de AVG-wetgeving. Je moet expliciet toestemming hebben van de klant om de nieuwsbrief toe te zenden. Bovendien moet je de persoonsgegevens aantoonbaar veilig opslaan en moet elke e-mail een uitschrijflink bevatten. Houd hier dus goed rekening mee als je vraagt om inschrijvingen.

 

Bepaal je strategie

Als je sommige nieuwsbrieven bekijkt en leest, dan lijkt het kinderlijk eenvoudig om snel rijk te worden met e-mailmarketing. Toch is het goed om even stil te staan bij wat je wilt bereiken met e-mailmarketing. Komt die geniale nieuwsbrief waarvan jij een lach op je gezicht krijgt van de concurrent? Leer er dan van. In een concurrentieanalyse kijk je actief hoe je concurrenten e-mail inzetten, waar ze kansen pakken en waar ze kansen laten liggen. Na dit onderzoek weet je waar jij kansen kunt pakken en specificeer je jouw doelen:

– Frequentie: hoe vaak wil je communiceren?
– Doelgroep: wie wil je bereiken via e-mail?
– Content: met welke content maak je de meeste impact?
– Doel: welke diensten of producten wil je via e-mail promoten?
– Korte termijn: hoeveel mensen lezen en klikken op de nieuwsbrief?
– Lange termijn: hoeveel omzetgroei bereik je door e-mailmarketing?

Populaire e-mailmarketingtools

Er zijn verschillende tools om jouw nieuwsbrief te versturen. Allereerst zou je gebruik kunnen maken van je standaard e-mailclient, zoals Hotmail, Outlook en Gmail. Heb je een klein aantal ontvangers? Dan is dit een prima optie. Heb je meer dan een handjevol ontvangers? Dan kun je beter overstappen naar een ander systeem waarmee mailen van meerdere personen eenvoudiger is en je niet het risico loopt dat jouw domein als spam aangemerkt wordt. Er zijn diverse programma’s die je hiervoor op je computer kunt installeren. De software kun je in een pakket kopen of het kan geïntegreerd zijn in je CRM-systeem. Online e-mailmarketing services zijn veruit het meest populair. Enkele voorbeelden van online tools voor e-mailmarketing zijn Spotler, Laposta, Copernica en MailChimp.

 

Wat kost je e-mail?

De kosten van e-mailmarketing zitten met name in de personele kosten. Een nieuwsbrief maken is niet iets wat je even tussendoor doet. Daarom is het van belang dat je tijd of personeel vrijmaakt voor het samenstellen van jouw nieuwsbrief. Heb je geen personeel dat de tijd of skills heeft om dit te doen, dan kun je er ook voor kiezen om een copywriter en fotograaf in te huren.

De prijs van het gebruik van de eerder genoemde software is afhankelijk van welke diensten en functies je gebruikt. En vaak ook hoeveel mensen er op je mailinglijst staan.

 

Adverteer in een nieuwsbrief

Zoals je hierboven hebt gelezen gaat er behoorlijk wat voorbereiding en werk zitten in het inzetten van e-mailmarketing voor je eigen bedrijf. Je kunt echter ook profiteren van bestaande nieuwsbrieven die reeds veel mensen bereiken. Door het juiste mediamerk te kiezen, kun je zeer gericht adverteren in een nieuwsbrief die naar mensen van jouw doelgroep worden gestuurd. Wil je bijvoorbeeld jonge, onafhankelijke fashionista’s bereiken? Dan kun je kiezen voor een advertentie in de nieuwsbrief van bijvoorbeeld VIVA. Richt je je op de zakelijke markt? Dan is de nieuwsbrief van De Ondernemer het overwegen waard. Deze wordt tweemaal per week naar meer dan 100.000 ondernemers verstuurd.

 

Trends en tips

Besluit je zelf een nieuwsbrief op te zetten? Dankzij steeds slimmere technologie kun je een deel van je e-mailmarketing automatiseren en targeten. Zo bestaat een hedendaags mailbestand niet meer uit één lange lijst met mailadressen, maar uit verschillende groepen klanten. Zo kun je ervoor kiezen om de vrouwelijke klanten een andere nieuwsbrief te sturen, dan de mannelijke klanten. Gedrag van een nieuwsbriefontvanger op je website kan je een beeld geven van zijn of haar interesses. Focus op je kwalitatieve abonnees en niet zozeer op zoveel mogelijk mailadressen. Het gaat uiteindelijk vaak om het laten converteren van een nieuwsbriefontvanger naar een aankoop. Nog een laatste tip: uit onderzoek blijkt dat bevestigingsmails van gedane aankopen bijzonder goed worden gelezen. Waar een normale nieuwsbrief door ongeveer een derde tot de helft van de ontvangers wordt geopend, klikt negentig procent van de ontvangers van een bevestigingsmail op de mail. Denk er eens over na wat je met die aandacht kunt doen met het oog op upselling!

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je online opvalt en je onderscheidt van je concurrent. Overtuig je doelgroep met doordachte online zichtbaarheid en versterk je positie in jouw branche.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.