Heb je een fysieke winkel? Dan had je de afgelopen tijd waarschijnlijk te maken met een verminderde toeloop. Ook als je een online shop hebt of diensten aanbiedt, is je hoeveelheid klanten misschien teruggelopen. Je wilt voorkomen dat die trend doorzet doordat ‘vroegere’ klanten je vergeten. Blijf daarom juist nu zichtbaar, zodat je bestaande relaties behoudt en nieuwe klanten overtuigt. Ontdek hoe je dit aanpakt.

 

Hoe kun je in tijden van social distancing toch in contact blijven met je klanten? Dat is een vraag die bij veel ondernemers speelt. Enerzijds omdat klantcontact leidt tot verkoop, anderzijds omdat dit contact de onzekerheid kan wegnemen die hen weerhoudt van een aankoop. Zorg dus dat je aansluiting houdt met en zichtbaar blijft voor je potentiële en bestaande klanten.

 

Naamsbekendheid, alleen als je start?

Als je net begint met ondernemen, moet je jouw plek in de branche nog ‘veroveren’. Dat wil zeggen: je moet aan je doelgroep laten zien dat je bestaat en hoe je je onderscheidt van je concurrenten. Op dat moment is het essentieel om naamsbekendheid te creëren onder je doelgroep, om volop zichtbaar te zijn voor je potentiële klanten.

Is je naam eenmaal gevestigd, dan lijkt het logisch om minder aandacht te besteden aan naamsbekendheid. Trap niet in deze valkuil. Want in welke fase jouw bedrijf zich ook bevindt: naamsbekendheid is altijd belangrijk. Je wilt immers dat jouw naam op het puntje van de tong van je potentiële klanten ligt. Zodat als zij zich oriënteren op de aanschaf van een product dat jij ook aanbiedt of een dienst die jij ook verleent, jouw onderneming direct als optie naar voren komt. Dat bereik je alleen als je continu zichtbaar bent voor je doelgroep.

 

Landelijk, lokaal en regionaal bekend

Maar hoe zorg je nou voor naamsbekendheid bij specifiek jouw doelgroep? Dat is de uitdaging. Aan het spreekwoordelijke schot hagel heb je weinig. Je wilt dat jouw onderneming in beeld is bij mensen die ook daadwerkelijk jouw product of dienst zouden afnemen.

Allereerst is het daarom belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Zodat je vervolgens alvast een eerste schift kunt maken: zitten mijn klanten in de buurt, in de regio of door heel Nederland? Vervolgens kun je hierbij de juiste (online) platforms zoeken. Die passen bij jouw bedrijf en je doelgroep. We zetten enkele ideeën op een rij.

 

1. Social media: bouw een community

Een socialmediaplatform kost in principe niets, alleen tijd. Want social media werkt volgens het principe van een community: je wilt een groep betrokken volgers verzamelen die jouw bedrijf steunen. Om zo’n community te krijgen, moet je de aandacht van klanten vangen en hen blijven ‘voeden’ met inspirerende berichten. Zodat ze je blijven volgen en ook anderen enthousiasmeren om je socialmediakanaal te volgen, waardoor je naamsbekendheid groeit.

Dit is een proces van de lange adem. Wat je ook kunt doen, is adverteren: promoot je posts op social media of breng je social kanaal op andere online platforms onder de aandacht. Hierover vind je meer informatie en praktische tips in ons praktische whitepaper over socialmediamarketing.

 

2. Benut je eigen website

Naast social media zijn er nog volop andere mogelijkheden om online zichtbaar te zijn. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website, hoe staat die ervoor? Komen er veel bezoekers op af? Wordt de site goed gevonden in Google? Je website is je online visitekaartje en leidt in het ideale geval tot conversie: een aankoop, inschrijving of contactmoment. En deze conversies hebben ook weer voordelen voor je naamsbekendheid. Want als je website beter converteert, geeft Google je een hogere waardering en word je online beter gevonden. Meer lezen over conversie en hoe je die kunt verhogen? Lees ons whitepaper.

 

3. Online adverteren

Een andere mogelijkheid om je onderneming online zichtbaar te maken, is online advertentieruimte inkopen zodat je banners kunt plaatsen op verschillende websites. Hoe je die banner precies vormgeeft, is natuurlijk aan jou. Maar pas dit zeker ook aan op je doel. Want een bepaalde actie onder de aandacht brengen, vereist een ander ontwerp dan wanneer je de naamsbekendheid wilt vergroten. Vraag je je af: hoe maak ik nou een advertentie die mijn naamsbekendheid vergroot? We zetten alle tips op een rij in het whitepaper: zo maak je een advertentie vol creatieve kracht.

 

4. Meer ruimte met branded content

Daarnaast heb je nog volop opties om méér van jezelf te laten zien dan in een banner advertentie, zoals met branded content. Je plaatst een redactioneel ogend artikel op bijvoorbeeld een nieuwssite. Denk aan een interview met een collega of een inspirerend verhaal over een maatschappelijk betrokken actie die je organisatie onlangs deed. Hierin heb je meer ruimte om je organisatie te laten zien en krijgen lezers direct een goed beeld van je. Je kunt zo’n branded-contentartikel hyperlokaal plaatsen, zoals op de website indebuurt.nl. Of juist voor een landelijk lezerspubliek, bijvoorbeeld op ad.nl.

 

5. Kansen van targeting

Het grote voordeel van online aan je naamsbekendheid werken, is dat je heel specifiek je doelgroep kunt aanspreken. Omdat er volop targetingmogelijkheden zijn die je kunt inzetten. Met de keuze voor het platform maak je natuurlijk al een selectie: landelijk, regionaal of lokaal. Maar met targeting filter je als het ware op bepaalde eigenschappen, zoals leeftijd of interesses. Zo komen jouw advertenties alleen onder de aandacht van de groep die jij wilt laten kennismaken met jouw bedrijf. En heeft de inspanning die je levert om je naamsbekendheid te vergroten het beste resultaat.

 

6. Magazines, kranten en huis-aan-huisbladen

Vergeet ook zeker de printmogelijkheden niet. Want magazines, kranten en huis-aan-huisbladen worden ook in dit ‘online tijdperk’ nog steeds veel gelezen. Het voordeel van deze media is dat ze een hoge attentiewaarde hebben. Dit blijkt uit onderzoek. Mensen nemen de tijd om een dagblad of magazine te lezen. Als je jouw naamsbekendheid wilt vergroten, is een printadvertentie dus een goed idee. Want je lift zo mee op de aandacht waarmee mensen lezen. Daarnaast kun je ook hiermee weer precies jouw doelgroep aanspreken: in een landelijke of regionale krant, of juist heel lokaal met het huis-aan-huisblad.

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Wil je advies over hoe je jouw naamsbekendheid kunt vergroten, zodat je doelgroep je altijd weet te vinden? Vraag een vrijblijvend gesprek aan met één van onze media-adviseurs. Zij laten je graag zien hoe je jouw doelgroep aanspreek met een gerichte (online) campagne.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.