Zo word je bekend en herkenbaar
De ideale situatie: als klanten op zoek gaan naar een product dat jij aanbiedt of een service die je verleent, ben jij de eerste aan wie ze denken. Omdat ze jouw naam kennen en daarbij een positief gevoel hebben. Hoe zorg je ervoor dat je naam wereldberoemd is bij je doelgroep? Doe je voordeel met onze tips en inzichten.
0-meting: zo bepaal je jouw naamsbekendheid
Hoe staat het er écht voor met je naamsbekendheid? Dat kun je op verschillende manieren inzichtelijk krijgen:
– Hoe vaak zoeken mensen op je bedrijfsnaam of product?
– Hoeveel volgers heb je op social media?
– Hoe vaak wordt je naam online genoemd?
– Hoe vaak wordt je website bezocht?
– Via een enquête onder je doelgroep
Verzamel deze gegevens voor je start met het vergroten van je naamsbekendheid (0-meting), zodat je kunt monitoren én het eindresultaat kunt beoordelen.
Kies een regio
Wil je landelijk je naamsbekendheid vergroten, in de regio of superlokaal: in jouw dorp of stad? Pas hierop je middelen aan. Als je focust op regionaal, kun je bijvoorbeeld adverteren in een krant in jouw regio. Wil je de lokale doelgroep aanspreken, dan is een huis-aan-huisblad geschikt.
Selecteer een doelgroep
Wie is precies de doelgroep waaronder je naam wilt maken? Breng je potentiële klant tot leven met een persona: een fictief persoon die representatief is voor jouw doelgroep. Met een overzicht van zijn of haar wensen, behoeften, interesses en leeftijd. Zo kun je je beter inleven en weet je welke uiting aansluit bij hun leefwereld. Met als resultaat: meer succes met je naamsbekendheidscampagne.
Gericht online marketing inzetten
Nog een voordeel van een persona: je weet precies wie je doelgroep is en kunt daarom targeting inzetten. Met targeting kun je nauwkeurig instellen aan wie je jouw online advertentie wilt laten zien. Zodat alleen potentiële klanten jouw advertentie zien en de naamsbekendheid ook echt leidt tot meer (website)bezoekers of klanten.
Praktische tips en inspiratie
Ga aan de slag met jouw doel: meer naamsbekendheid.