Zo stimuleer je mond-tot-mondreclame
De beste reclame is mond-tot-mondreclame: echte mensen die hun vrienden en familie enthousiasmeren voor jouw onderneming. Wat kun je doen om goede mond-tot-mondreclame te krijgen? En hoe geef je ook online ruimte voor die reclame? Lees er alles over.
Wees spraakmakend
Als je wilt dat mensen (in positieve zin) over jou in gesprek gaan met hun familie en vrienden, dan moeten zij natuurlijk iets hebben om over te praten. Iets wat hen is opgevallen aan jouw dienstverlening, je winkel, je website of je personeel bijvoorbeeld. Iets wat ze echt graag willen vertellen. Wees dus spraakmakend! Hoe doe je dat? Een paar ideeën.
1. Verrassende (online) winkelervaring
Het is een inkopper : als eigenaar van een winkel je klant verbazen met een nieuwe winkelindeling, bijzonder interieur, goede muziek of aansprekende decoratie. Daarmee maak je al indruk. Zeker als je concurrent dit minder goed voor elkaar heeft. Heb je dit al in kannen in kruiken? Bekijk dan eens of de online winkelervaring net zo prettig is. Wellicht kun je daar nog winst op behalen en zo ook op dit front je klant verrassen.
2. Geef je klanten een verhaal
Je kunt het je klanten makkelijk maken door hen de verhalen over jouw onderneming aan te reiken. Die zij vervolgens kunnen doorvertellen. Zet je collega’s en klanten in de spotlights: deel hun ervaringen op je website, socialmediakanalen of via je nieuwsbrief.
3. Prikkelende uitingen
Let erop dat deze verhalen interessant zijn voor je doelgroep, dat het meer is dan alleen promotie. Kies voor een verrassende invalshoek en aansprekende beelden, durf! Een pakkende video, ludieke poster of indringende tekst brengt wat teweeg. Het geeft je doelgroep stof tot nadenken en iets om over na te praten.
Van mond-tot-mond naar online
Grote kans dat geïnteresseerden na een positief verhaal online research doen naar jouw onderneming. Zorg daarom dat je ook daar goed voor de dag komt. Houd de reviews op je Google bedrijfspagina bijvoorbeeld in de gaten en reageer op recensies, ook als er kritische geluiden verschijnen. En deel je de verhalen uit punt 2 op social media? Houd dan ook de reacties daarop in de gaten. Of deel eens een post van een tevreden klant. Zo maak je optimaal gebruik van mond-tot-mondreclame, ook online.
Praktische tips en inspiratie
Zet in op goede mond-tot-mondreclame, benut onze tips.