Zo toon je jouw eigenheid

Is jouw doel: je onderneming duidelijker onderscheiden van je concurrenten? Zorg dan dat je jouw boodschap aan je doelgroep scherp hebt. En dat deze duidelijk naar voren komt in al je uitingen, voor een langere periode. Ontdek hoe je jouw identiteit helder krijgt en bij je doelgroep overbrengt.

 

Start bij je merkidentiteit

Wat is de reden dat klanten voor jou kiezen? Als je dit weet, kun je die redenen ook uitdragen om nieuwe klanten te overtuigen. Ga dus na: wat is mijn merkidentiteit? Dit is een combinatie van wat je doet, wat je vertelt aan je doelgroep en je uitstraling. Vormen deze factoren samen de identiteit die wilt hebben? Zo niet: werk aan de winkel!

 

5 punten waarop je kunt letten

Als je je merkidentiteit helder onder woorden wilt brengen, kun je daarin bijvoorbeeld deze 5 punten meenemen:

– Wat waren belangrijke mijlpalen voor je onderneming?
– Waarin stijg je boven branchegenoten uit?
– Wat zijn je doelstellingen en verwachtingen voor de toekomst?
– Hoe is de werksfeer, hoe gaan collega’s met elkaar om?
– Welke waarden vindt je team belangrijk?

Maak aan de hand van deze punten een mission statement, kies een tone of voice en ontwerp een eigen, herkenbare vormtaal.

 

Draag je identiteit op alle fronten uit

Heb je jouw identiteit eenmaal scherp, dan is het tijd om die uit te dragen aan je doelgroep. Op je website, in je brochures, op social media, in je winkel, op je webshop, in face-to-faceklantcontact, mailings en brieven. Want alleen als je doelgroep in al het contact met jou die identiteit ervaart, wordt je positionering een succes.

 

Actief onder de aandacht met marketing

Laat ook van je horen, benader je doelgroep en vertel hen wie je bent en waar je voor staat. Zet daarvoor een marketingstrategie op, met als focus: een geslaagde positionering. Bijvoorbeeld met online banners, socialmediacampagnes of advertenties in lokale kranten of magazines. Hierbij werkt de kracht van herhaling. Zodat je uiteindelijk een voorkeurspositie verovert bij je doelgroep.


Praktische tips en inspiratie

Ga aan de slag met jouw doel: een sterkere positionering.

Schrijf je in en lees gratis premium stories

Alles gratis bekijken, óók de premium stories? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Extra voordeel: je bent als eerste op de hoogte van de nieuwe artikelen, whitepapers, video’s, infographics en podcasts.

 

Samenwerken met DPG Media

Bekijk hoe onze samenwerking met andere ondernemers eruit zag. En lees hoe we jou verder kunnen helpen.

Case: Leiden, stad van Ontdekkingen


Meer succesverhalen

 

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je het verhaal van jouw onderneming inzet voor een sterkere positionering ten opzichte van je concurrenten. En hoe je dit verhaal bij jouw doelgroep over de bühne brengt.