Breng kennis van je doelgroep tot leven
Hoe leer je je doelgroep echt goed kennen? Neem een fictief persoon in gedachten die representatief is voor jouw doelgroep (persona). Zo kun je jouw communicatie afstemmen op de wensen van je potentiële klant. Ontdek hoe je zo’n persona slim maakt en inzet én lees meer tips om je doelgroep beter te leren kennen.
Een helder beeld van je klant
Het is soms lastig om scherp te blijven op wat je klant precies wil. Bijvoorbeeld omdat je als bedrijf een nieuwe koers hebt ingezet of omdat je volop bezig bent met de ontwikkeling van een nieuw product. Het helpt om de wensen, behoeften en situatie van je doelgroep overzichtelijk weer te geven in een fictief persoon, op één pagina, mét een foto. Gebruik deze persona al uitgangspunt van al je uitingen.
Informatie verzamelen
Waar haal je de input voor zo’n persona vandaan? Praat eens met collega’s van verschillende afdelingen of met verschillende functies. Wie is volgens hen je doelgroep? En neem ook onderzoeken naar jouw branche door om een idee te krijgen. Kijk vervolgens naar de statistieken van je website: wat zijn demografische gegevens van bezoekers en voor welke pagina’s nemen ze de tijd? Verder kun je met (online) enquêtes je klanten bevragen om hen zo beter te leren kennen.
Gericht communiceren
Van deze informatie kun je in jouw communicatie profiteren. Je kunt inspelen op ‘pijnpunten’ en zo je overtuigingskracht vergroten. Ook weet je zo precies op welke kanalen je jouw doelgroep bereikt.
Meer kennis over sollicitanten
Je kunt zo’n persona ook maken voor sollicitanten. Wie is de junior, medior of senior die je zoekt precies? En zoeken zij wellicht iets anders in een baan of zoeken zij op andere manieren naar een vacature? Hierop kun je jouw arbeidsmarktcommunicatie aanpassen en zo meer resultaat behalen.
Praktische tips en inspiratie
Succesvol je doelgroep bereiken en aanspreken? Creëer je eigen persona’s.