Waarom laat Red Bull een parachutist een supersonische vrije val maken vanuit de ruimte en waarom houdt een verzekeraar zich bezig met de ontwikkeling van een app? Het antwoord is simpel. Het geeft deze merken een verhaal om te vertellen aan hun klanten. In dit artikel krijg je tien voorbeelden van succesvolle storytelling-cases, zodat je zelf volledig geïnspireerd aan de slag kunt met het uitdragen van het verhaal van jouw bedrijf.

 

Wat is storytelling?

Het vertellen van verhalen is zo oud als de mensheid zelf. Al voordat de geschreven taal werd uitgevonden, werden verhalen doorverteld aan de hand van gebaren, gesproken communicatie en tekeningen. Ook tegenwoordig groeien we op met verhalen. De kracht van verhalen ervaar je bijvoorbeeld als kind wanneer je voorgelezen werd uit een sprookjesboek door je ouders of grootouders. En ook als volwassene worden je gedachten meegesleept bij het lezen van een boek in de trein of het bekijken van een Netflix-serie op de bank.

 

Hoe werkt storytelling?

Nu vraag je je misschien af wat een sprookjesboek en een Netflix-serie te maken hebben met de marketing van je bedrijf. Verhalen maken indruk. Ze blijven hangen bij de luisteraar of kijker. Storytelling betekent letterlijk vertaald; het vertellen van verhalen. In de praktijk blijkt namelijk dat mensen een boodschap veel beter onthouden als het op een verhalende manier wordt gepresenteerd.

 

Storytelling marketing

Storytelling is een onderdeel van contentmarketing, waarbij je probeert op een aantrekkelijke en relevante manier prospects en klanten aan te trekken en aan je te binden. Je trekt de aandacht van de klant, kijkt hem of haar in de ogen en vertelt een verhaal waardoor de klant op het puntje van zijn stoel zit. Dát is wat je wilt bereiken om een onvergetelijke indruk te maken.

 

Kenmerken verhaal

Een goed verhaal kenmerkt zich door een aantal vaste elementen. Ten eerste heeft het een begin, een midden en een einde. Er is een hoofdpersoon en er is een verhaallijn. In die verhaallijn zit altijd een conflict, een worsteling of een dilemma. Negen van de tien keer zijn er goeieriken en slechteriken. Het is uniek, niet veelgehoord, met een persoonlijk randje. En deze mix van ingrediënten maakt dat een verhaal emotie oproept en blijft hangen.

 

Vormen van storytelling

Storytelling komt in alle soorten en maten. In de vorm van een blog bijvoorbeeld, maar het kan net zo goed in de vorm van een video, een stripverhaal of een gesproken tekst zijn. Welk medium je het best kunt gebruiken is afhankelijk van de boodschap die je wilt overbrengen, maar bovenal van jouw doelgroep. Kijkt deze liever video’s of leest de doelgroep liever teksten?

 

Hoe maak je storytelling?

Nu zou je met de bovenstaande elementen in het wilde weg een verhaal kunnen bedenken. Maar vroeg of laat prikken klanten hier doorheen. Daarmee zou je het imago van je bedrijf te grabbel gooien. Ga dus op zoek naar een authentiek, eerlijk en duurzaam verhaal. Eén van de beste methodes om een onderwerp voor je verhaal te komen is door het simpelweg aan mensen in of rond je organisatie te vragen. Onthoud daarbij dat je op zoek bent naar verhalen waarmee je niet zo snel en plat mogelijk je producten of diensten verkoopt, maar vooral je verhaal. Daarbij kun je best een beetje gebruik maken van fictie. Er zijn genoeg humoristische voorbeelden van fictieve verhalen te noemen. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Telfort.

 

Corporate story

Een veelvoorkomende vorm van storytelling is het bedrijfsverhaal of de corporate story. Dit verhaal gaat vaak over het startpunt en geschiedenis van het bedrijf. Breng droge feiten op een levendige verhalende manier. Vertel niet alleen hoe en wanneer het bedrijf is opgericht en wat het doet, maar ook waarom je bent gaan doen wat je doet. Jouw visie en missie. Uit dit verhaal kunnen klanten opmaken wie jij bent en wat jij voor ze kan betekenen. Probeer de klant beslist niks aan te smeren, aangezien maar weinig mensen zitten te wachten op verkooppraatjes. Laat weten wat je voor de klant kunt betekenen. Met andere woorden: What’s in it for them? Een vraag die je altijd centraal moet zetten als je aan de slag gaat met storytelling.

 

Tone of voice

Dan is het ook nog belangrijk om te weten met welke toon je jouw verhaal vertelt. Is het vriendelijk? Zorgzaam? Een tikkeltje streng? Bovendien moet het onderwerp wel aansluiten bij de belevingswereld van jouw doelgroep. Alleen verhalen die in de toon en belevingswereld van je klanten liggen worden succesvol.

 

Storytelling ZZP

Denk je na het lezen van de voorgaande alinea’s dat marketing met behulp van storytelling alleen voor grote bedrijven is? Dan heb je het mis. Juist als éénpitter ligt een menselijk verhaal voor de hand. Mensen, of het nu consumenten zijn of medewerkers van bedrijf, doen graag zaken met mensen en niet zozeer met een bedrijf. Je kunt goed klanten binden aan jouw bedrijf door met je persoonlijke verhaal naar buiten te treden.

 

Voorbeelden storytelling

Ter inspiratie hebben we tien voorbeelden van storytelling voor je op een rij gezet.

 

Storytelling voorbeeld 1: Red Bull

Nadat hij met een heliumballon naar een hoogte van 39.045 meter had gevlogen, voltooide Felix Baumgartner in 2012 een recordbrekende sprong vanaf de rand van de ruimte. Wat het verhaal compleet maakt: de sprong vond precies 65 jaar plaats, nadat Chuck Yeager voor het eerst de geluidsbarrière doorbrak in een experimenteel raketvliegtuig. De wereld keek vol spanning live mee hoe Felix met een maximum snelheid van 1357,6 kilometer per uur richting de aarde sprong. De kleding van het grondpersoneel, het springpak van Felix, zijn parachute en de helikopter die ‘m kwam ophalen; Allemaal waren ze voorzien van een Red Bull logo, waarmee deze spraakmakende actie onlosmakelijk is verbonden aan het merk.

 

Storytelling voorbeeld 2: Interpolis automodus-app

Met je mobiel bezig zijn tijdens het autorijden, bijna iedereen doet het wel eens. Verzekeraar Interpolis maakte in 2017 impact op veel mensen met de commercial ‘Dit kan jou ook gebeuren’. Ze bouwden een testparcours waarop bestuurders werden afgeleid door hun smartphone. Met alle gevolgen van dien. Op het parcours is het nog een spelletje, maar de ontmoeting die de bestuurders daarna krijgen laat ze daar heel anders over denken.

 

Storytelling voorbeeld 3: Dove

Voor de campagne: ‘Je bent mooier dan je denkt’ maakte Dove een film die Real Beauty Sketches heet. Hierin zie je de kloof tussen hoe anderen ons waarnemen en hoe wij onszelf waarnemen. Elke vrouw is het onderwerp van twee portretten getekend door FBI-getrainde forensische kunstenaar Gil Zamora: een op basis van haar eigen beschrijving en de andere met behulp van de observaties van een vreemde.

 

Storytelling voorbeeld 4: Telfort wie had dat gedacht

“Wie had dat gedacht, van jeu des boules in Parijs, naar de kermis met altijd prijs”, zo luidt de openingszin in een commercial van Telfort. Het verhaal van ex-miljonair Hans gaat al zeker acht jaar mee. In de commercials en vlogs is te zien hoe de optimistische miljonair die al zijn geld verloren is, nog wel hetzelfde kan doen met zijn telefoon, tv en internet door gebruik te maken van het goedkope merk Telfort.

 

Storytelling voorbeeld 5: Lego

Een goed voorbeeld van corporate video die de historie van een merk laat zien, is het verhaal van Lego. Het verhaal dat in 1932 begint in de Deense plaats Billund kent dieptepunten, hoogtepunten, tegenslagen en successen. De familie van grondlegger Ole Kirk Christiansen staat centraal in dit verhaal.

Storytelling voorbeeld 6: Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely heeft als missie om chocolade 100 procent slaafvrij te maken. De producent van chocoladerepen wil bewustwording creëren. Door het goede voorbeeld te geven moeten andere producenten volgen. “Hoe meer mensen meedoen met onze missie en ons verhaal delen, hoe eerder 100% slaafvrije chocolade normaal wordt.”

 

Voorbeelden storytelling

Kun je geen genoeg krijgen van storytelling-voorbeelden? Bekijk dan ook de onderstaande prachtige voorbeelden.

 

KLM (cockpit tales)

DELA (waarom wachten?)

Volvo (met voetballer Ibrahimović)

Triodos Bank (sterk merkverhaal)

 

Emoties

Als je bovenstaande voorbeelden hebt bekeken zullen er ongetwijfeld een paar indruk op je hebben gemaakt. Dat is waar het om gaat bij storytelling. Het oproepen van emoties. Uiteindelijk zorgt dit voor een positieve merkassociatie en dus niet per se voor directe verkoop op de korte termijn.

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap, gericht op een nauwkeurig vastgestelde doelgroep.

Contact