Om met jouw bedrijf zoveel mogelijk in het belang van de klant te handelen, gebruik je een persona. Dit is een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Hieronder lees je hoe je de persona van jouw bedrijf tot leven brengt.

 

De persona, ook wel buyer persona of ijkpersoon genoemd, is één persoon die symbool staat voor de doelgroep van jouw bedrijf. Je kunt het zien als een persoon die je in gedachte neemt als je een bericht op Linkedin of op je Facebookpagina zet. Maar ook bij het ontwikkelen, presenteren en verkopen van producten en bij het maken van zakelijke beslissingen is een persona onmisbaar. Door vast te leggen op wie je de communicatie richt, weet je welke aanspreekvorm, toon en vormgeving je het beste kunt inzetten.

 

Leg je persona vast in een template

Personatemplates zijn er in oneindig veel vormen en maten. Bij het ene bedrijf is het simpelweg een opsomming van kenmerken, terwijl het bij het andere bedrijf een uitgebreid, levendig document is. Wat een personatemplate in ieder geval moet doen is het tot leven wekken van de persona. Geef de persona een persoonlijkheid en demografische gegevens, zoals een naam, foto, functietitel, opleidingsniveau, hobby’s, burgerlijke staat, etc. In het geval van een business-to-businesspersona is het ook belangrijk om in kaart te hebben wat de verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn, en om het hiërarchieniveau te bepalen. Je baseert je persona op de mensen waar je je op richt. De besluitvormers (decision makers) of poortwachters (gatekeepers). Waar ligt je persona van wakker? En wat kun je met je bedrijf doen om hem of haar te helpen?

 

Tools voor de creatie van je persona

Nu kun je brainstormen over wie jouw ideale klant is: je maakt een moodboard, bedenkt kenmerken en maakt een tijdlijn (een dag uit het leven van). Doe ook goede research voordat je met je persona aan de slag gaat. Dat kun je doen met behulp van tools en interviews. Belangrijke tools om een persona te maken zijn je eigen socialmediakanalen. Niet voor niks wordt er ook weleens gesproken van een social persona. Op het moment dat je een representatief aantal volgers, likers of abonnees hebt op Twitter, Facebook en Youtube, dan kan dat waardevolle data opleveren voor het maken van je persona.

 

Social media biedt een schat aan informatie

De statistieken van je socialmediakanalen geven je een schat aan informatie. Op de Facebookpagina van jouw bedrijf vind je onder het kopje ‘Statistieken’ het tabblad ‘Personen’. Daar zie je bijvoorbeeld hoeveel procent van je fans man is en hoeveel procent vrouw. Ook zie je uit welk land ze komen, welke taal ze spreken en zelfs uit welke plaats ze komen. Ook met een zakelijk Instragram-account heb je toegang tot dergelijke gegevens. De statistieken die je kunt vinden in je Youtube-account zijn vergelijkbaar. Onder het kopje ‘Analytics’ kun je kiezen voor de optie ‘Publiek’. Hier kun je ook de verdeling van geslacht, leeftijd en land en taal zien. Wat je natuurlijk ook kan helpen is om te zien welke video’s goed worden bekeken en geliket, want dat zegt veel over de interesses van jouw klant. Er zijn nog talloze andere tools die je kunnen helpen bij het verzamelen van data, zoals Google Analytics, Followerwonk en Buzzsumo.

 

Interviews voor waardevolle feedback

Een andere methode die jou kan helpen om een buyer persona te ontwikkelen is door middel van interviews. Die kun je uitvoeren via de telefoon, Skype, Whatsapp, e-mail of in levende lijven. Zoek contact met oude klanten waarvan je weet dat ze tevreden zijn en oude klanten die minder tevreden waren. Dit laatste groep is ook nodig om een realistisch en objectief beeld te krijgen.

Niet makkelijk, maar zeker het overwegen waard: interview ook één of meerdere potentiële klanten. Zij bekijken jouw bedrijf of product vanuit een ander perspectief en bevinden zich op een andere positie in de customer journey. Dit kan boeiende inzichten opleveren. Een tip: maak altijd duidelijk dat het niet om een gesprek gaat waarbij je hen iets probeert te verkopen, maar dat het jou helpt om je bedrijf te verbeteren. Om mensen aan te sporen mee te werken kun je een service, product of geschenk aanbieden. Let wel op dat je dit proportioneel doet, zodat de deelnemers je niet naar de mond gaan praten.

In de interviews probeer je een goed beeld te krijgen van de persoonlijke achtergrond, de rol, doelen, motivatie en uitdagingen van de betreffende persoon. Een aantal vragen kunnen bijvoorbeeld zijn:

– Omschrijf je persoonlijke achtergrond.
– Hoe ben je in je huidige functie terecht gekomen?
– Omschrijf het bedrijf waar je werkt.
– Aan wie leg je verantwoording af en wie aan jou?
– Wat zijn je grootste uitdagingen?
– Welke doelen (KPI’s) streef je na?
– Welke vakliteratuur lees je?

 

Persona tool

Met alle informatie die je met behulp van data en interviews hebt verzameld, kun je jouw persona opstellen. Maak het zo levendig mogelijk met een foto, een naam en echte quotes uit je interviews. Voor het vormgeven van een persona zijn er een aantal mooie tools beschikbaar. Aanrader is bijvoorbeeld de tool ‘Make my Persona’ van Hubspot.

 

Persona gebruiken

Het personadocument gebruik je uitsluitend intern. Hang het op plekken waar gewerkt wordt en waar jij en je collega’s geïnspireerd willen worden door je eigen klanten. Gebruik het op het moment dat je twijfelt en/of je (marketing) beslissingen moet nemen. Je kunt dan altijd terugvallen op de persona en jezelf afvragen: Is dit wat mijn persona zou willen?

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap, gericht op een nauwkeurig vastgestelde doelgroep.

Contact