3 voordelen van specifieke doelgroepkennis

Vanuit je ervaring weet je wie je doelgroep is. Maar weet je ook precies wat je doelgroep denkt en doet? Als je je doelgroep door en door kent, kun je jouw dienstverlening én communicatie nog beter hierop afstemmen. Lees meer over de voordelen van specifieke doelgroepkennis.

 

1. Inspelen op de behoeften van je klant

Je doelgroep écht leren kennen, betekent: ingaan op details. Hoe oud is je potentiële klant, waar woont hij, wat is zijn financiële situatie, wat zijn zijn interesses, wat maakt hem enthousiast, waar vindt hij zijn informatie? En: welke houding heeft hij tegenover jouw product of dienst? Heeft hij kritische vragen, wat zijn redenen om voor jouw organisatie te kiezen of wat houdt hem juist tegen?

Deze informatie kun je inzetten om jouw doelgroep te overtuigen van jouw aanbod of aanpak. Focus bijvoorbeeld op de punten die jouw doelgroep als jouw sterke eigenschappen ziet. Maar breng ook vooral de kritische noten voor het voetlicht. Dit zijn punten waar je van leert en verbetering kunt laten zien.

Voorbeelden
Krijg je veel dezelfde vragen via mail, telefoon, chat of op social media? Zorg dan dat je medewerkers weten wat zij hierop het beste kunnen antwoorden. En hoe zij het (online) gesprek een positieve wending kunnen geven.

Benut de doelgroepinformatie daarnaast om actief jouw organisatie onder de aandacht te brengen. Deel bijvoorbeeld een interviewartikel waarin je een medewerker aan het woord laat over jouw organisatie. Deze medewerker kan direct kritische vragen beantwoorden en die zo uit de wereld helpen.

2. Je dienstverlening of product finetunen

Als je precies weet wie je potentiële klanten zijn, kun je je nog beter inleven. Wat kan hen over de streep trekken en welke aspecten van je product of dienst zijn echte game-changers voor hen? Dat is het voordeel van je doelgroep door en door kennen: je kunt je dienstverlening op hen afstemmen.

Bij deze afstemming zijn je huidige klanten essentieel. Zij bieden input om jouw product of dienstverlening te verbeteren. Heb je bijvoorbeeld een webshop en hoor je terug dat de leveringstijden wat langer zijn dan gewenst, de verzendkosten hoger zijn dan de klant gewend is of dat de aankoopbevestiging uitblijft? Of merk je juist dat een bepaald product niet goed verkoopt? Onderzoek wat je kunt verbeteren, pak dit aan en breng vervolgens onder de aandacht dat je dit gedaan hebt. Bijvoorbeeld met een aansprekende actie. Zo blijven bestaande klanten terugkomen én bereik je nieuwe klanten.

Ook als je een dienst aanbiedt kun je onderzoeken op welke punten je huidige aanpak niet geheel naar tevredenheid is. Vraag je klanten dus vooral om input, bijvoorbeeld via een enquête of klantenpanel. Met hun waardevolle informatie kun je jouw dienstverlening vervolgens verbeteren, op een andere manier naar buiten brengen óf beide.

 

3. Weten hoe je jouw doelgroep bereikt

Je wilt dat je doelgroep weet dat jouw organisatie de beste keuze is. En jouw product of dienst bij hen in de schijnwerpers zetten. Heb je nauwkeurig doelgroeponderzoek gedaan, dan weet je hoe je jouw doelgroep kunt bereiken. Op welke plaats zij zich bevinden. Letterlijk: wonen je potentiële klanten in de regio of heb je een landelijke doelgroep? En meer in figuurlijke zin: hoe oriënteren klanten zich online of in fysieke kranten of magazines?

Deze belangrijke informatie kun je benutten om de boodschap van jouw organisatie nog effectiever over te brengen. Je kunt jouw klant op deze manier beter bereiken. Dit is één van de grote voordelen van specifieke doelgroepkennis.

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap, gericht op een nauwkeurig vastgestelde doelgroep.

Contact