Contentmarketing is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Bedrijven die aan contentmarketing doen, bieden klanten een helpende hand en worden daar zélf ook nog eens beter van. In dit artikel lees je hoe je zelf aan de slag kan gaan met contentmarketing aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden met tips en trends.

 

Het woord contentmarketing betekent: op een aantrekkelijke en relevante manier prospects en klanten helpen, zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. Grote bedrijven zoals Heineken, Coca-Cola en Albert Heijn zetten contentmarketing in als effectief instrument. En ook energiedrankjesmerk Red Bull groeide in de afgelopen jaren uit tot een mediabedrijf met een eigen magazine en documentairekanaal. Dat deze omvangrijke bedrijven contentmarketing inzetten, wil niet zeggen dat er voor kleinere ondernemingen niks te halen valt. Integendeel zelfs! Juist mkb’ers en zzp’ers kunnen baat hebben bij het hanteren van de principes van contentmarketing.

 

Contentmarketing inzetten

Een voorbeeld van Nederlandse ondernemers die door het toepassen van de contentmarketingprincipes hun bedrijf een flinke boost gaven zijn Annemiek en Willem Holman. Zij zijn de eigenaars van Datona, een webshop die alles verkoopt voor in de werkplaats en garage. In de Friese winkel van de onderneming kwam regelmatig een groot kampioen binnenlopen: Rintje Ritsma had goed contact met de eigenaren. Ze kregen Rintje Ritsma zo ver om instructievideo’s te maken met de gereedschappen. De klusser met noordelijke nuchterheid bereikte duizenden mensen met zijn video’s waarin hij een band vervangt, een pijp buigt of motorheftafels test. De rol van Ritsma in de YouTube filmpjes zorgt voor veel meer traffic en bovendien krijgt de site meer geloofwaardigheid door zijn betrokkenheid omdat mensen denken: als hij erbij zit dan zal het wel een betrouwbare club zijn.

 

 

Publiek opbouwen

Een ander goed voorbeeld van contentmarketing komt uit Amerika. Zwembadbouwer River Pools worstelde rond 2008 met teruglopende opdrachten waardoor de business in gevaar kwam. Eén van de eigenaren, Marcus Sheridan, bedacht een plan waardoor hij met content een publiek kon opbouwen. Hij besloot het totale mediabudget naar nul te schroeven en alleen nog maar blogs en video’s te maken over het bouwen en onderhouden van zwembaden onder de noemer ‘the pool guy’. Met video’s die relevant zijn voor de doelgroep wist hij veel publiek aan zich te binden. Ook kon hij gericht aanbiedingen doen en ontdekte hij in welke onderwerpen zijn lezers en kijkers interesse hadden. Wat boekdelen spreekt: Waar Sheridan tien jaar geleden nog video’s opnam aan de rand van zwembaden, houdt hij zich tegenwoordig hoofdzakelijk bezig met het spreken over succesvolle contentmarketing.

 

Contentmarketing case

Nog een inspirerend voorbeeld uit Nederland. Het makelaarskantoor van Geert Klaver verkoopt huizen in het hoge segment en zet daarvoor vlogs in als succesvol marketinginstrument. “We kunnen via video onze kennis over de woning delen, de omgeving laten zien en een verhaal vertellen”, zegt de makelaar in een artikel op Funda. Klaver haalt kijkers naar plekken waar ze waarschijnlijk zelf nooit komen. Ander voordeel: kijkers die op een uur afstand rijden wonen, kunnen makkelijk thuis de woning bezichtigen. De resultaten van het inzetten van contentmarketing liegen er niet om. Objecten waar een video van is gemaakt, krijgen 50 procent meer bezichtigingen dan objecten zónder marketingvideo. Bovendien zijn de bezichtigingen kwalitatief beter. “Potentiële kopers weten beter wat ze kunnen verwachten en waar ze op moeten letten”, zegt Klaver.

 

Influencer

Je ziet dat contentmarketing bij uitstek geschikt is voor mkb-ondernemers en zzp’ers. Door gebruik te maken van de beschikbare mediakanalen is iedere ondernemer een potentiële influencer. Als je de boodschap die bij je dienst, product of bedrijf goed in een verhaal verpakt, dan kun je veel bereiken. Door het slim inzetten van contentmarketing bereik je niet zozeer een massapubliek, maar bereik je juist heel gericht potentiële klanten.

 

Doel

Een voorbeeld van doelgericht potentiële klanten bereiken is een klein winkelcentrum in Maastricht met voornamelijk winkels van de bekende modeketens. Het winkelcentrum -dat Entre Deux heet- had te maken met teruglopende bezoekersaantallen. Met het inzetten van een blogwedstrijd voor startende fashionbloggers uit de regio wist het winkelcentrum het tij te keren. De bezoekersaantallen van het winkelcentrum gingen in drie maanden met maar liefst 45 procent omhoog.

 

Beginnen met contentmarketing

Hoe pak je contentmarketing aan? Om antwoord te geven op die vraag kijken we naar het werkmodel van de Amerikaan Joe Pulizzi. De contentspecialist zette een werkmodel neer waarmee ondernemers prima uit de voeten kunnen. Stap één is zorgvuldig nadenken waarover je het gaat hebben in je blog of video. Stap twee is een format bedenken waarmee je die verhalen bij de mensen brengt. Op die manier bouw je een publiek op. Als je eenmaal een publiek hebt, kun je aan je publiek vragen wat je ze moet verkopen.

 

Sales

Je doet er als ondernemer goed aan om marketing niet als bijzaak te zien, maar als noodzaak. Realiseer je ook dat het hier niet om een salesinstrument voor de korte termijn gaat. Het duurt soms even voordat je meetbaar resultaat bereikt. Denk vooraf eerst goed na over de volgende basisvragen:

  1. Wie is mijn doelgroep? Wat vindt hij belangrijk, wat beweegt hem, welke frustraties leven er, wanneer is hij blij, et cetera.
  2. Wat is mijn doelstelling? Wat wil ik bereiken? Wil ik meer bezoekers op mijn website of sollicitanten? Wil ik inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief of bijvoorbeeld meer aanvragen voor een proefrit?
  3. Wie zijn mijn concurrenten en hoe kan ik me daarvan onderscheiden? Hoe kan ik boven het maaiveld uitsteken? Bijvoorbeeld met een blog, zoals River Pools het doet.

 

 

Relevant

Als je goed hebt nagedacht over je doelgroep, doelstellingen en onderscheidende eigenschappen, ga je aan de slag. Je hebt met het beantwoorden van die vragen namelijk een perfecte basis voor het maken van relevante content. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld uit senioren? Dan doe je er goed aan om geschreven content te maken. Bijvoorbeeld artikelen in een lokale krant. Bestaat jouw doelgroep uit jongere mensen? Dan denk je al snel aan video. Hele jonge mensen zijn bovendien gewend aan korte en snel gemonteerde video’s. Je spreekt ze bovendien anders aan dan oudere mensen. Onthoudt dat je de video maakt om jouw klant te helpen, en niet om jouw product te promoten.

 

Call-to-action

Maak content waar je klanten blij van worden. Natuurlijk verlies je niet uit het oog dat je op den duur graag zaken zou doen met de lezer of kijker. Daar komen de doelstellingen in beeld. Weleens gehoord van een call-to-action? In een geschreven verhaal is dit bijvoorbeeld een alinea die de lezer aanzet tot een actie. In een video kan dit een laatste shot zijn. Die actie hoeft dus niet te zijn iets bij je te kopen, maar kan ook inschrijven voor een nieuwsbrief of evenement zijn.

Relevante content produceren die aanslaat, vergt vaak doorzettingsvermogen. Probeer dingen uit. Kijk wat werkt en wat niet. En leer van je ervaringen.

 

Omzet

Slim gebruikmaken van data is essentieel als je met contentmarketing voor meer omzet wilt zorgen. Door het koopgedrag van jouw klanten te volgen en te analyseren, kun je content afstemmen op de voorkeuren van de klant, zodat deze langer blijft hangen en meer producten koopt. Op basis van het gedrag van je klanten kun je tevens content maken en productaanbiedingen doen.

 

Wat kost contentmarketing?

Het inzetten van contentmarketing kost naast creativiteit en doorzettingsvermogen ook tijd. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het gemiddeld 12 tot 18 maanden duurt voordat je echt resultaten boekt. Het kost nu eenmaal tijd om een publiek op te bouwen. Maar heb je eenmaal een publiek opgebouwd? Dan heb je een waardevolle en betrokken doelgroep die openstaat om eventueel zaken met je te doen.

 

 

Note: Dit artikel is een bewerking van een artikel dat geschreven is door Bas Hakker.

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe je jouw (potentiële) klant nog beter bereikt met de juiste boodschap, gericht op een nauwkeurig vastgestelde doelgroep.

Contact