Het online mediagedrag van de Nederlandse consument is behoorlijk veranderd tijdens de coronacrisis. En het is overduidelijk dat de consument nieuwsgierig blijft naar informatie over het coronavirus. Vooral de vertrouwde nieuwsmerken worden veel bezocht. Ook wordt er online meer verkocht. Inzichten in het veranderende zoekgedrag en de koopintentie hebben we overzichtelijk voor je op een rij gezet in een infographic. Hieronder volgt een toelichting. 

 

Bereik online nieuwsmerken

Bij de online nieuwsmerken zien we vanaf maart een stijging in het bereik. Zoals bij NU.nl, waar het dagelijks unieke bereik sinds het coronavirus omhoog is geschoten met bijna 2,8 miljoen unieke bezoekers in maart 2020. Dit bereik lijkt zich nu gestabiliseerd te hebben rond de 2,5 miljoen unieke bezoekers per dag. Vorig jaar was dit bereik nog zo’n 2,2 miljoen unieke bezoekers per dag. In oktober van dit jaar was er een uitschieter te zien naar 2,7 mln. Dit had vooral te maken met de Amerikaanse verkiezingen. We zien ook dat men per sessie langer op de website blijft.
Ook bij de regionale titels van ADR Nieuwsmedia en AD.nl zien we online een flinke stijging in maandbereik. Waar ADR Digitaal in februari 2020 nog 51% van Nederland (6+) bereikte, is dit in oktober gegroeid naar maar liefst 61%. Het AD was in zowel september als oktober het grootste nieuwsmerk (54% van Nederland per maand), op de voet gevolgd door NOS en NU.nl.

 

Veranderingen in zoekgedrag

Via onder andere Fashionchick en beslist.nl hebben we inzicht in zoekgedrag en koopintentie van consumenten. Hierbij zien we een dalingen in productcategorieën die logischerwijs minder benodigd zijn indien je meer thuis bent. De stijgingen zitten in categorieën die te linken zijn aan de behoefte om het huis op orde te maken nu men meer thuis is. Denk aan klusartikelen, maar ook woonaccessoires. Hoewel de sportscholen nog gedeeltelijk open zijn voor individueel sporten is er een groei te zien in sportartikelen. Op Fashionchick is, door de duidelijke stijging in zoekgedrag voor huispakken, truien en pantoffels, de categorie ‘loungewear’ toegevoegd. Evenals de nieuwe categorie ‘mondkapjes’. Na de persconferentie op 28 september 2020, waarin werd aangegeven dat het dragen van een mondkapje in openbare ruimtes aangeraden wordt, zijn het aantal sessies in de categorie mondkapjes met 1182,21% gestegen ten opzichte van de week ervoor. Ook bij beslist.nl zit de groeiende vraag naar drogisterijproducten voornamelijk in mondkapjes, maar er zijn ook pieken te zien in thermometers. Afhankelijk van sommige nieuwsberichten zien we soms dat een bepaald voedingssupplement (tijdelijk) piekt.

Bekijk infographic

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Heb je vragen over dit onderzoek? Of wil je graag meer informatie over onze mediaproducten? Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij helpen je graag verder.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.