We doen als mediabedrijf continu onderzoek. Denk aan doelgroeponderzoek naar het mediagebruik van consumenten, wat ze beweegt en waar hun behoefte ligt. Wij delen die resultaten graag met je, zodat je deze inzichten kunt gebruiken bij het maken van keuzes voor jouw marketing- en mediastrategie. Hierbij delen we graag de resultaten van ons doelgroeponderzoek omtrent de invloed van corona op het consumentengedrag van week 38.

Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Omdat we op frequente basis het onderzoek ‘Invloed van corona op het gedrag van de Nederlandse consument’ uitvoeren, kunnen we gedragsontwikkelingen van Nederlandse consumenten tijdens het coronavirus volgen. We nemen je mee door de opgedane inzichten van ons onderzoek in september 2020.

 

Highlights van het onderzoek

De helft van de ondervraagden is optimistisch over de toekomst (51%).  Toch geef 25% aan momenteel voorzichtiger te zijn met het uitgeven van geld (42% zegt dat niet te doen). 37% Geeft aan dat zijn/haar gedrag vergelijkbaar is met dat voorafgaand aan het coronavirus. In week 25 was dit nog 41%.

21% van de respondenten vindt dat het coronavirus leidt tot meer saamhorigheid. 20% is van mening dat het normale leven alweer begonnen is. 64% is het niet eens met die uitspraak (in week 25 was dit 23% tegenover 58%). 56% van de ondervraagden geeft aan minder sociale contacten te hebben, in week 25 was dit nog 66% .

Qua activiteiten die tijdens het coronavirus vaker worden ondernomen dan ervoor, laat met name het online winkelen een stijgende lijn zien. Daarnaast wordt er, meer dan een paar weken geleden, uitgebreid gekookt (30%).

17% van de ondervraagden heeft zich laten testen op corona. 29% geeft aan het lastig te vinden om te bepalen wanneer zij zelf of een gezinslid een coronatest moet ondergaan. Als er straks een vaccin tegen het coronavirus is, maakt 44% daar graag gebruik van (met name mannen: 51%). Meer dan een kwart is niet van plan om van een vaccin gebruik te maken. Van alle respondenten raagt momenteel 34% een mondkapje (in week 25 was dit nog 16%).

 

Bekijk de uitgebreide resultaten van dit onderzoek:

Download infographic

Goed artikel?
1 0

Meer weten?

Heb je vragen over dit onderzoek? Of wil je graag meer informatie over onze mediaproducten? Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij helpen je graag verder.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.