Zo benut je verzamelde data
Een campagne na afloop nauwgezet analyseren heeft veel voordelen. Want je kunt deze data inzetten om je volgende campagne nog beter af te stemmen op je doelgroep. Monitor daarom altijd je campagnes, zodat je achteraf kunt leren van de data. Ontdek hoe je dat doet en hoe je data vertaalt in ‘lessen’.
Een campagne na afloop nauwgezet analyseren heeft veel voordelen. Want je kunt met deze data inzetten om je volgende campagne nog beter af te stemmen op je doelgroep. Monitor daarom altijd je campagnes, zodat je achteraf kunt leren van de data. Ontdek hoe je dat doet en hoe je data vertaalt in ‘lessen’.
Eerste stap: monitoring
Voordat je kunt analyseren, heb je uiteraard data nodig. Die data verzamel je door jouw campagne te monitoren met een overzichtelijke tool. Dat kan bijvoorbeeld via een dashboard van Google Data Studio, dat je zelf kunt inrichten. Zo verzamel je alleen de data die je wilt gebruiken in je analyse.
Monitoring van social media
Een belangrijke indicatie van het succes van je campagne is social media. Je kunt hier bijvoorbeeld goed zien wat het sentiment is rond jouw bedrijf en hoe dat verandert tijdens de campagne. Koppel deze bevindingen aan de data uit je monitoringtool voor een compleet beeld.
Rapportage
Het voordeel van online tools is dat je eenvoudig een overzichtelijke rapportage kunt maken. Want dat doet het systeem voor je. Selecteer welke resultaten voor jou van belang zijn en laat dit omzetten in cijfers, diagrammen en grafieken.
Van monitoring naar analyse
Heb je eenmaal de cijfers en grafieken, dan is het zaak om deze uitgebreid te analyseren. Zijn er opvallende pieken of dalen? En hoe kun je de verklaren met of relateren aan andere cijfers? Zo krijg je echt inzicht in je campagne én heb je bruikbare input voor de volgende stap: evaluatie.
Praktische tips en inspiratie
Aan de slag met monitoren en analyseren? Doe inspiratie op.