Wil je via online banners jouw merk onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep? In dit artikel vertellen we je hoe je een succesvolle display advertisingcampagne opzet in slechts 7 stappen. Let op, daar gaan we!

Display advertising houdt in: strategisch online banners distribueren op één of meerdere websites. Het voordeel hiervan is dat je specifieke doelgroepen kunt bereiken en het resultaat meetbaar is. Zo kun je bij een display advertisingcampagne precies zien hoeveel kliks jouw banner heeft opgeleverd. En bijvoorbeeld, wie van deze kliks een product bij jou hebben aangeschaft.

 

Maak het jezelf makkelijk

Iedere ondernemer kan aan de slag met display advertising. Dus ook als je geen advertentiespecialist of marketeer in huis hebt. DPG Media biedt 4 soorten van display advertising:

  • Direct buy: op basis van een offerteaanvraag je display ads inkopen met gegarandeerde uitlevering in de door jou bepaalde periode.
  • Programmatic buying: online advertentieruimte inkopen via realtime bidding. Je campagne precies goed onder de aandacht brengen.
  • ADoptimize: efficiënt online advertentieruimte inkopen, terwijl je hier zelf geen omkijken naar hebt. En vervolgens doelgericht adverteren.
  • Xtra Social: plaats de door jouw gemaakte social media ads eenvoudig door naar de betrouwbare nieuwssites van DPG Media.

 

Stap 1: wat is je focus?

Voordat je start met display advertising, formuleer je eerst je doel en doelgroep zo precies mogelijk. Wil je meer naamsbekendheid voor je merk, traffic naar een bepaalde pagina of je doelgroep activeren om een aankoop te doen? Bepaal ook wie wil je hiermee bereiken? Op basis van deze uitgangspunten en je beschikbare budget kies je het type display advertising dat je wilt inzetten.

 

Stap 2: ga recht op je doel af

Hoe zorg je ervoor dat jouw display advertisingcampagne onder de aandacht komt van het juiste publiek? Met zorgvuldige targeting, wat mogelijk is door dataverzameling van je doelgroep. Denk aan sociodemografische data zoals leeftijd en geslacht, maar ook data over interesses en (koop)gedrag. Op basis van deze data wordt het eenvoudiger om jouw online banners gericht te tonen bij je ideale doelgroep.

 

Stap 3: de tekst, onze overtuigingstrucs

Met online advertising heb je enkele seconden om je doelgroep te overtuigen om verder te klikken. Een pakkende tekst is dan een succesfactor. Door trucjes toe te passen uit de beïnvloedingspsychologie van bijvoorbeeld Robert Cialdini verhoog je het aantal kliks. Één van zijn bekendste theorieën is: kweek schaarste. Boodschappen als “Alleen vandaag met €20 korting!” of “Nog twee hotelkamers beschikbaar” converteren goed. Ook sociale bewijskracht werkt, zoals “Beoordeeld met een 8,0” of een quote van een tevreden klant.

Een minder voor de hand liggende overtuigingsstijl is wederkerigheid: door iets weg te geven, stimuleer je de consument om iets terug te doen. Dus geef je een gratis webinar, dan prikkel je de welwillendheid van de consument om jouw dienst af te nemen. Verder zijn consumenten gevoelig voor uitingen die autoriteit en sympathie uitstralen en uitingen waarmee ze zich kunnen identificeren.

 

Stap 4: creatieve uitwerking, enkele ideeën

Nu het leukste onderdeel van display advertising: de creatieve uitwerking van jouw banner(s). De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kun je zowel foto’s als animaties en video’s inzetten. De kunst is om op te vallen, zonder dat het irritatie opwekt. Een schreeuwerige, flitsende banner is niet altijd aantrekkelijk om op te klikken. Maar een dertien-in-een-dozijn-banner levert ook geen leads op. Zorg dus voor een goed evenwicht, want het oog wil wel wat. Hier kunnen onze designer je natuurlijk ook bij ondersteunen.

 

Stap 5: wat zit er áchter de banner?

Besteed bij display advertising ook veel aandacht aan wat er gebeurt nádat een bezoeker op jouw banner klikt. Komt hij op een aantrekkelijke pagina terecht die hem aanzet tot actie? Kan de bezoeker meteen vinden wat hij zoekt? Richt bijvoorbeeld een speciale landingspagina in die aansluit op je banner. Hier kunnen bezoekers dan alle informatie vinden over je product op dienst. En eventueel doorklikken naar meer informatie op je website of webshop.

 

Stap 6: monitor je successen en stuur bij

Als je campagne eenmaal loopt, wil je natuurlijk weten wat het je oplevert. Daarom monitoren we de voortgang van je campagne zorgvuldig. In een overzichtelijke rapportage zie je precies hoe je online banners scoren. En uiteraard kun je ook de statistieken van je eigen website erbij pakken, om te zien hoe de traffic op jouw website is verbeterd.

Wil je dan nóg meer halen uit je campagne, dan kunnen we tijdig bijsturen. Bijvoorbeeld door een andere banner in te zetten, de frequentie te verhogen of banners op andere media te delen. Alleen door te experimenteren (op basis van inzichten uit de data) ontdek je wat het beste werkt voor jouw onderneming.

 

Stap 7: combineer en leer

Is je eerste display advertisingcampagne succesvol verlopen? Dan is het een mooi moment om je campagne een vervolg te geven, zodat je top of mind blijft bij je doelgroep. Pas je banners dan wel aan, zodat je blijft opvallen bij de doelgroep die jouw eerdere banners al heeft gezien. Eventueel in combinatie met andere vormen van online advertising, zoals branded content.

Branded content is een mooi middel als je méér van jezelf wilt laten zien dan mogelijk is in een banner. Je plaatst een redactioneel ogend artikel op bijvoorbeeld een nieuwssite, zoals een interviewverhaal of een opiniestuk. Daarbij is de commerciële boodschap subtiel verwerkt in het artikel. Net als bij display advertising kun je branded content richten op een specifieke doelgroep.

Goed artikel?
0 0

Meer weten?

Wil je advies over hoe je display advertising succesvol inzet voor jouw organisatie? Vraag een vrijblijvend gesprek aan met één van onze media-adviseurs. Zij voorzien je graag van inspiratie en maken je wegwijs in de wereld van display advertising.

Contact

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.