In 5 stappen naar een aansprekend en passend verhaal

Een mission statement is meer dan een ‘moetje’. Dit statement is de spil van jouw organisatie. Het raakt de kern van je dienstverlening. Het is dus geen gladgestreken, inwisselbaar document. Maar een authentiek verhaal dat leeft in je organisatie én bij je klanten. Lees hoe je in 5 stappen een aansprekend mission statement opstelt.

Je richtte je bedrijf op omdat je een kans zag, omdat je je ergens voor wilde inzetten of omdat je van je passie je werk wilde maken. Deze drive maakt jouw organisatie uniek, het is je onderscheidend vermogen. Daarom is het belangrijk om dit actief uit te dragen. Een uitstekende manier hiervoor is een mission statement opstellen. Je bundelt jouw missie, visie en waarden in een overzichtelijke, aantrekkelijke tekst.

Wil je je klanten overtuigen van je unieke aanpak? Dan moet je eerst voor jezelf helder hebben waar je voor staat. Zodat je op basis hiervan bijvoorbeeld content kunt delen, jouw huisstijl een update kunt geven of vacatures kunt uitzetten. Ook kun je dit toegankelijke statement delen op je website om uit te dragen wij jouw merk voor staat.

Een mission statement is...

Een mission statement is dus vooral een document dat praktisch inzetbaar moet zijn. Een compact document dat vaak wordt geraadpleegd, dat vindbaar is en waarvan je collega’s en zelfs je klanten in grote lijnen weten wat erin staat. Je maakt zo’n document al in 5 stappen.

1. Oriënteer je: welke mission statements spreken aan?

Voor je begint aan de ontwikkeling van je statement is het slim om enkele goede voorbeelden op te zoeken. Welke insteek spreekt je aan? Welke stijl past ook bij jouw organisatie? En welke elementen zie je graag terug in je eigen mission statement?

De meeste grotere organisaties hebben hun missie en visie een plek op de website gegeven. De eenvoudigste manier om inspiratie op te doen is daarom: online onderzoek. Bekijk niet alleen hoe de statements van andere organisaties in jouw branche eruit zien. Maar ga juist ook op zoek naar de missie en visie van bedrijven die verder van je afstaan. Zo leg je de basis voor een fris en vernieuwend statement.

 

Tips: stijl, inhoud en vorm

Er zijn verschillende zaken waarop je kunt letten. Hoe is een tekst geschreven? Luchtig, zakelijk, lange zinnen, korte zinnen? Ga na welke stijl bij jouw organisatie past. Onderzoek ook wat voor soort inhoud je wilt delen. Een kort verhaal of een opsomming van verschillende punten? Tot slot kun je denken aan vormgeving. Gebruik je video’s, infographics of afbeeldingen ter ondersteuning? Werk je met overzichtelijke iconen? Neem de tijd om inspiratie op te doen.

 

2. Inventariseer eerdere acties

Bestaat je bedrijf wat langer, dan is de kans groot dat er al een mission statement is. Of dat er aanzetten zijn tot een statement. Betrek deze gegevens vooral bij je nieuwe mission statement, waarschijnlijk is hierin een schat aan waardevolle informatie te vinden.

Breng in kaart wat collega’s toen belangrijk vonden en leg dit naast de situatie nu. Wat kun je nog gebruiken en welke punten zijn inmiddels anders? Herken je je organisatie nog in het statement of is het document aan een grondige evaluatie toe? Benut het materiaal dat je hebt en kijk er met een frisse blik naar.

 

3. Verzamel belangrijke punten

Heb je geen ‘oud’ mission statement of aanzetten daartoe? Of wil je een zo compleet mogelijk organisatiebeeld hebben voor je start met schrijven? Betrek dan documenten als jaarverslagen, een strategisch plan, blogs, interviewartikelen en klanttestimonials. Deze documenten geven een kijkje in de praktijk en zijn daardoor onmisbaar om je mission statement te vormen.


4. Organiseer een statementsessie

Je kunt ook een mission-statementsessie organiseren om belangrijke informatie die als input kan dienen bij elkaar te verzamelen. Dit kan met een groep klanten of collega’s, met een directe collega of gewoon voor jezelf. Ook als je wél over de genoemde documenten beschikt is zo’n sessie nuttig. Je creëert meer betrokkenheid én verzamelt meer input.

Hoe ziet zo’n sessie eruit? Uiteraard kun je deze op verschillende manieren inrichten. Wat in ieder geval belangrijk is:

– stel een team samen dat representatief is voor je onderneming
– maak een plan van aanpak
– neem de tijd
– noteer alles wat er besproken wordt
– zorg voor dynamiek

 

Zo creëer je een dynamische sessie

Met een dynamische sessie geef je een boost aan het enthousiasme van je collega’s.
Dynamiek creëer je door iedereen een aantal vragen voor te leggen. Deze vragen kan iedereen voor zichzelf nauwkeurig beantwoorden, waarna je de antwoorden met elkaar bespreekt.

Enkele voorbeeldvragen

– Waarom bestaat jouw organisatie?
– Van welke betekenis wil jouw organisatie zijn in de maatschappij?
– Welke veranderingen breng je in het vakgebied?
– Wat vind je alléén bij jouw organisatie en niet ergens anders?
– Waarom kiezen jouw afnemers voor je organisatie?

In een volgende sessie schrijf je met deze input een mission statement. Dat betekent: schaven en discussiëren tot het statement jouw organisatie weerspiegelt.

5. Zorg dat je mission statement leeft bij je medewerkers

Als je een herkenbaar mission statement hebt geschreven, sluit dit aan bij de dagelijkse praktijk van je medewerkers. En hebben zij bij vragen eerder paraat wat precies je missie is. Ook helpt dit de medewerkers in hun werk: dit doen zij met het mission statement van jouw organisatie in het achterhoofd. Uiteindelijk heeft dit als grote voordeel dat zij de klant nóg beter kunnen bedienen.

Betrek je medewerkers dus volop bij het mission statement. Laat hen weten dat het document gemaakt gaat worden, vraag om input, houd hen op de hoogte van de vorderingen en deel het resultaat. Doe dit op een laagdrempelige en positieve manier. Splits hen geen mission statement in de maag, maar laat zien hoe zij kunnen profiteren van dit document. Dus: hoe dit hen kan helpen in hun dagelijks werk.

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren