Leer je doelgroep écht goed kennen

Je doelgroep door en door kennen heeft vele voordelen. Je kunt inspelen op hun wensen, je dienstverlening op hen afstemmen en hen optimaal bereiken. Maar hoe doe je dat, je doelgroep doorgronden? Onze tip: maak een klantpersona! Zo weet je precies op wie je jouw communicatie moet richten en kun je voldoen aan de wensen van je potentiële klant. Doe je voordeel met onze handige personatemplate.

‘Verplaats je in je doelgroep.’ Het is een veelgehoord advies als het gaat over je communicatie richting je klant. Maar hoe pak je dat aan? Het helpt om een persona te maken. Je vat dan jouw ideale klant in één persoon. Is het een man of een vrouw, hoe oud is hij, welke opleiding volgt hij, welke interesses heeft hij, hoe is zijn financiële situatie? Wanneer zegt deze persoon ‘ja’ en wanneer ‘nee’? Geef je potentiële klant een gezicht en een naam. Zodat de persona gaat leven.

Let op! Er kan een addertje onder het gras zijn: je klant is niet altijd ook de gebruiker. Als je bijvoorbeeld kinderboeken verkoopt, is de klant in de meeste gevallen boven de 20 jaar oud. Maar de gebruiker kan een kind van 12 jaar zijn. Het is dus belangrijk om een klantpersona én een gebruikerpersona te ontwikkelen. Zodat je jouw product of dienst effectief onder de aandacht kunt brengen.

Persona als levend document
Steek je klantpersona in als gebruiksdocument dat je collega’s er eenvoudig bij kunnen pakken. Laat het daarom mooi opmaken of ga hier zelf mee aan de slag. Kies voor een grafische weergave met sprekende iconen en weinig tekst óf ga voor sfeervolle afbeeldingen en meer tekst. Oriënteer je eens online, bijvoorbeeld op Pinterest. En kies vooral wat bij jouw organisatie past.

Een persona is geen statisch document. Je klant en organisatie gaan mee met nieuwe ontwikkelingen. Daardoor kan de klantwens of jouw aanbod veranderen. Dit heeft gevolgen voor je persona. Blijf het document dus bijschaven.

 

Klantpersona: focus op essentiële punten
Voor iedere organisatie zijn andere elementen van een persona belangrijk. Is het voor jouw product of dienst bijvoorbeeld belangrijk om nauwkeurig het uiterlijk van de persona te bepalen? Leg je juist de focus op zijn of haar werk? Of is de sociale groep waartoe je klant behoort juist essentieel?

Met onderstaande template heb je een basis waarop je naar eigen inzicht kunt variëren. Verzamel vooral informatie over je klanten en vraag om input van je collega’s voor een compleet beeld.

 

Download ons gratis klantpersona template

 

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren